۱۳۹۱-۰۹-۲۵

سومین اختراع : کولر آبی بدون پوشال

برای این کولر خیلی زحمت کشیدم و یک مدل ساختم و در شرکت سینجر گاز بردم....از کولر خوششان آمد ولی کلا سیاست شرکت روی یخچال بود و کولر اختراعی ماند معطل و در نهایت هم در یکی از اسباب کشی ها متوجه شدیم که در انبار نیست. یکی از همسایه ها زحمت کشیده و از انبار تعدادی چیز بدرد بخور را برداشته بود و احتمالا به این وانتهایی که لوازم مستعمل و ظایعاتی میخرند فروخته بود. خدا خیرش دهد.

اول داستان : در کارخانه سینجر گاز مشغول کار بودم که برای یک نوع نگاه دارنده رویه سینی اجاق اظهار نظر کردم، به من گفتند که مگر چند نوع از نگاه دارنده تا حالا دیده ای که اظهار نظر میکنی؟ ساکت شدم. و تصمیم گرفتم نشان دهم که دید مهندسی و نگاه نمودن سیستمی به مجموعه ، چیز دیگر است. میخواستم راجع به اجاق کاری انجام دهم ، دیدم که همه خود را استاد میدانند و ممکن است مورد پذیرش قرار نگیرد.کولر آبی را انتخاب نمودم.

طرح کولر آبی از فیلمهای قدیمی آمریکائی که در تلوزیون دیده ایم ( دهه 50 میلادی) تا کنون تغییر نکرده است. در این دوران ، پوشال سلولوزی و چند مدل کارهای مشابه برای کولر آبی انجام گرفته است که مطلوب من نبوده است و اشکالات اساسی طرح را حل ننمود.

در دوره دانشگاه یادم می آید که برای حل مشکل سیمان تهران ( وجود سیمان در خروجی دودکش ها) از نوع خاصی فیلتر به نام سیکلون استفاده شده است. از این طرح خوشم آمده بود، چون با ماهیت غبار هوا ( ممان اینرسی) کار داشت و سرعت هوا را کم نمیکرد.

تصمیم گرفتم که از این سیستم استفاده کنم.

ضمنا ، اولین جائی که بعد از سربازی برای استخدام مراجعه نمودم، شرکت آبسال بود. برای امتحان طراحی قالب ، نقشه دیواره های کولر و تشتک آن را داده بودند و تعداد قالب پرس 400 تن آن را میخواستند، الان به خاطر ندارم،3 یا 4 قالب برای هر قطعه،خیلی زیاد است. در واقع عملیات تولید کولر آبی هزینه بر است و سرمایه بر. میخواستم همین مکانیزم را با هزینه سرمایه گذاری کمتر، و راندمان مناسب و حل مشکل تعویض سالانه پوشال انجام دهم.

از دیگر اشکالات ، وجود دو موتور( برای آب و هوا) وجود تسمه و بلبرینگهای آن ، در کولر آبی است.

آزمایشات زیادی در خصوص تبخیر آب انجام دادم تا ماهیت جریان هوا- تبخیر یک قطره در هوا و غیره را متوجه شوم. جهت نمونه بد نییست یادآوری کنم ، هر قطره آب یک قسمت از 52 قسمت وزن خود را تبخیر مینماید و تبدیل به یخ میشود.( چنانچه فرصت تبادل حرارتی با هوا نداشته باشد) این اتفاق در تگرگر می افتد و پوشال هم برای معطل نمودن جریان آب و ایجاد سطح تبخیر زیاد بین آب و هوا است.

طرح اولیه و ایده آل :در شکل زیر طرح ایده آل را ترسیم نمودم .

 شکل یک

طرح عملی ساخته شده:در شکل دوم کولر آبی است که ساخته شد و با ظرفیت 2800 ( فوت بر دقیقه ) کمی کمتر از کولرهای 3000 موجود در بازار کار میکرد و هوا را خنک نموده بود.ابعاد این کولر 28*28*25 سانتی متر بود.(وزنش نکرده بودم، شاید چون از تعداد زیاد قطعات ریز نبشی ها و تسمه های ورق گالوانیزه استفاده کرده بودم و در هر مرحله با پیچ آنها را محکم میکردم.وزن نهائی خیلی کمتر از نمونه ساخته شده من بود)

 شکل دو

جنس مطلوب برای قطعات  محفظه پروانه ، فوم میباشد که با قالب گیری ، با هزینه کم قابل ساخت است و ضمن عایق رطوبت بودن، سر و صدا را نیز به خوبی جذب مینماید و مطلوبیت بیشتری برای هوای خروجی ایجاد خواهد نمود.

کماکان طرفدار طرح استفاده از سیکلون میباشم.

هیچ نظری موجود نیست: