۱۳۹۶-۰۶-۲۰

نسل کشی میانمار و آزمایش تمدن بشری

در قرن 21 نسل کشی در میانمار در حال وقوع است . تصور مردم از جهان ، داشتن تمدن است . و پایه اولیه تمدن ممانعت از نسل کشی و جلوگیری از هلوکاست است .
امروز این اتفاق در میانمار در حال وقوع است . فردا در کجا این اتفاق ممکن است رخ دهد ؟
امروز مردم متمدن جهان سکوت پیشه کردند و چشم خود را بر نسل کشی می بندند. آیا عجیب خواهد بود که در آینده نیز این چشم بستن اتفاق بیفتد ؟
چند سال قبل شاهد نسل کشی در بوسنی بودیم . امروز در میانمار - دیروز در فلسطین و آفریقای جنوبی و قبل از آن در خیلی جاهای دیگر.
این رویداد اتفاقی است که متوقف نشده است .طبیعی است که در آینده در جای دیگری اتفاق بیفتد . هیچ جامعه ای از این اتفاق مصونیت ندارد . مگر این که بتواند گروه های اقلیت را پذیرفته و با تسامح به آنها نگاه کند . این اتفاق در ایران افتاده و مردم ایران این بخش از تمدن را دارند.
اما در اروپا نیز این فرهنگ تسامح کمرنگ است . در امریکا نیز گروه های تند رو با پوستر آقای ترامپ وجود دارند و در حال رشد هستند. در جزیره انگلستان هیچگاه نتوانست مردم ایرلند و ولز و اسکاتلند را در خود جذب و یا به نوعی بپذیرد.
احتمال این که در مراحل بعدی این رویه در اروپا یا آمریکا نیز به وقوع بپیوندد وجود دارد . شاید آمریکا به دلیل عدم تجربه ملموس اروپا از مرگ و جنگ در خانه محل محتمل بعدی باشد . 
باید به نوعی کشورهای جهان حرکتی هماهنگ برای موارد مشابه که در هر کجای جهان امکان وقوع دارد را تدارک ببینند و جلوی این اتفاقات را بگیرند. 
اگر امروز نیز کشورها شروع کنند ، بعید است نتیجه اقدامات ایشان کمکی به مردم بیچاره برمه بنماید.

هیچ نظری موجود نیست: