۱۳۹۶-۰۷-۰۴

پل , توری , سنگ

در مناطق دور ، هزینه حمل مصالح یکی از مهمترین هزینه های اجرای عمران و آبادی است . یکی از سازه های مهم در راه ها بخصوص در مناطق دوردست ، پلها هستند.
در مناطق جنگلی ، تنه های درختها را با بست های فلزی به یکدیگر متصل کرده و روی دره ها می اندازند و به این ترتیب به سرعت پل ارزان قیمت میسازند.
اما برای سرزمینهای خشک هنوز فکر مشابه صورت نگرفته است .
قوسها از دیر باز در این مرز و بوم شناخته شده بودند . همچنین سقفهای قوسی و پلهای قوسی نیز در این سرزمین سابقه چند هزار ساله دارند.
چنانچه یک پوسته سبک ( توری فلزی یا نایلونی ) داشته باشیم که شکل نزدیک شکل نهایی را داشته باشد و روی محل مورد نظر قرار گرفته شده باشد  ( با جرثقیل یا ستونهایی در موقعیت قرار گیرد )  میتوان با لودر در داخل این توریها سنگ و خاک ریخت . با پر شدن توری ، ساختار قوسی شکل گرفته و دیواره پوسته ای نیروهای جانبی را تحمل میکند . با تکمیل قوس و پر شدن مخزن توری از خاک و سنگ ، نیروهای جانبی حذف شده و فشارهای جزیی از سنگهایی که به خوبی به بدنه اتصال ندارند ، روی دیواره توری وارد میشود.
ساختار موجود میتواند مثل یک پل قوسی کامل بار را تحمل نماید . یعنی به این روش میتوان پلهای قوسی با دهنده مشخص را ایجاد نمود.
با داشتن محاسبه انواع دهنه ها و شکل توری مورد نیاز ، میتوان با یک پرینتر سه بعدی که طناب های نایلونی را بصورت طوری در می آورد ( و اتصالات لازم را انجام میدهد )
در واقع شرکتهای راه سازی با داشتن یک وانت حامل پرینتر سه بعدی در هر مسشیر مورد نیاز میتواند پل های با دهانه های متعارف را طی چند ساعت ایجاد نماید .
علاوه بر واحدهای نظامی ، جاده های روستایی و راه های بیابانی و دور میتوانند از این تکنولوزی استفاده نمود وهزینه احداث جاده و مسافت بین دو نقطه را بسیار کاهش دهند .


هیچ نظری موجود نیست: