۱۳۹۶-۰۶-۱۲

حاكم خاكستري

عموم عالمان را عقيده بر اين است كه اين معصوم محدود است بر 14 و ساير خلق معصوم نيستند. ( اهل سنت فقط به عصمت رسول خدا اذعان دارند و لا غير- مسيحيان فعلي نيز فقط به عصمت مسيح ع قائل هستند و سايرين را معصوم نميدانند )
به عبارتي همه افرادي كه بالقوه ميتوانند حاكم جامعه اي گردند خاكستري هستند ( يعني بعضي كارهاي خوب و بعضي كارهاي بد در گذشته دارند و در آينده نيز خاكستري خواهند ماند )
یکی از آخرین ایده ها مبحث ولایت فقیه است. بطور خلاصه این ایده اذعان میدارد که در جامعه اسلامی,  حاکم باید عالم به احکام شریعت باشد.
حالا اگر در امتحان شریعت نمره خوب گرفته باشد چه بهتر (بعضی میگویند بهتر است بالاترین نمره‌ها را به این کار گماشت )
اما عالمان خاکستری چه خواهند کرد؟
دنبال رضایت سایر هم سطحی ها خواهند بود یا در بحرانها بدنبال تقیه خواهند رفت . البته افراد خشک و داعشی هم داریم.
حاکمین عربستان اخیرا در سواحل دریای سرخ طرح جذب گردشگر و ساخت پلاژ با قوانین غیر اسلامی را پذیرفته و در حال اجرا دارند .
آیا این حاکم خاص قوانین شریعت  (خوشان ) را نمیداند ؟
مهم انجام احکام شریعت است , دانستن کافی نیست.
اما کسانی که مجری قوانین الهی باشند , از امور دنیوی فاصله میگیرند . در واقع توجه هر فرد یا به معنویات است یا به مادیات. در هر دو شاخه کمتر کسی را میتوان یافت که دارای امتیاز باشد.
وجود فساد (بخصوص نهادینه شده ) در جوامع اسلامی نشانه این است که مدعیان دارای شرایط لازم نبوده‌اند.
تدوین قوانین به نحوی که کسی نتواند خطا کند , راه خطا بسته شده و جریمه خطا خیلی سنگین باشد , در حالی که خطا قابلیت پنهان شدن نداشته باشد ایده‌آل است.
اما اگر این ساختار در جایی ساخته شود , خود نیازمند نگهداری است. به طوری که این ساختار بتواند به کارکرد خود به نحو احسن ادامه دهد.

هیچ نظری موجود نیست: