۱۳۹۷-۰۵-۲۷

دوام امپراتوری ها

بسته به این است که چقدر دور را می بینید و اگر درست دیدید , چقدر درست عمل کرده‌اید

نکته ای در مورد دیه زن و مرد

گر چه مرسوم است دیه زن را نصف مرد حساب میکنند و در شرایطی که قاتل زن مرد باشد ، یا نصف دیه را طلب میکنند و یا به میزان نصف دیه پرداخت نقدی صورت میگیرد ، اما از وجهه دیگری نیز میتوان به قضیه نگاه کرد .

در قرآن دیده ایم که کشتن یک فرد بی گناه را برابر کشتن همه آدمها میداند. بنابراین ،کشتن بیگناه نصف یک نفر ( مرد ) هم برابر نصف همه مردم میشود که بنابراین در هنگام قصاص برابر کشتن یک مرد میگردد. 

آنچه از این دو حالت استنباط میشود ، تفاوت دیه در مورد گناهکار است . 

اگر زن گناهکاری توسط مردی کشته شود ، در آن صورت نصف دیه به او تعلق خواهد گرفت . اما اگر زن بی گناه باشد ، این قتل برابر با نصف مردم روی زمین میشود که در مقابل قتل یک مرد گناهکار ( مرتکب قتل شده ) قتل او را توجیه میکند و دیه برابر یک مرد و زن در این حالت برابر میشود.

با توجه به پیچیدگی امر و نیاز به تخصص همه جانبه نیاز است در این گونه موارد متخصصین نظر دهند . چون بظاهر در قانون این مقوله گناهکاری یا عدم گناهکاری زن دیده نشده بود و تفاوت عقلی حکم از قرآن استنباط میگردد ، لذا جا دارد متخصصین در این مورد بیشتر تعمق کنند و در صورت نیاز قوانین اصلاح گردد.


تعریف معامله و دسته چک

معامله وقتی اتفاق می افتد که پولی جابجا گردد. قبل از جابجایی پول مذاکره است و تفاهم . حتی اگر اسنادی هم با هم مبادله کنند معامله انجام نشده است . حتی اگر جزو این اسناد حواله پول بوده باشد. تا زمانی که آن حواله نقد نشده پولی جابجا نشده و معامله ای صورت نگرفته . حال اگر کالایی واگذار شده باشد ، نقش امانت را خواهد داشت .

ملاحظه میکنیم که با این منطق استفاده از چک در مبادلات غلط است . ( معایب چک زیاد است و جای آن در اینجا نیست )

معنای چک حواله ای است که بعدا باید پرداخت گردد. این تعهد به عهده افراد نیست . به عهده بانک نیز نیست . هیچ کدام نمیتوانند ریسک ها و موارد ممکن اتفاق افتاده را پوشش دهند . این کار بیمه است که میتواند همه موارد نقد نشدن چک را پوشش دهد . پس جایی که میتواند دسته چک صادر کند  ، بیمه است و نه بانک . این بیمه است که به هر دلیل پرداخت کننده با مشکل نقدینگی مواجه شد ، میتواند و ابزار آنرا دارد تا مبلغ چک را تصویه کند.

وارد کردن بیمه در مبادلات جاری مردم و شرکتها مزایای زیادی دارد ، از جمله عدم امکان سوخت شدن مبلغ چک . زیرا آن مبلغ توسط بیمه تضمین گردیده است . افرادی هم که نیاز به اینچنین دسته چک هایی دارند ، میتوانند ضمانت های کافی نزد شرکت بیمه بگذارند که در مواقع کمبود نقدینگی شرکت بیمه بتواند ضرر های خود را مطابق قرارداد جبران نماید.

با وارد شدن بیمه ها به پرداختها و ضمانت مقوله چک توسط آنها انواع زیادی از معاملات امکان تحقق پیدا میکنند . مثل آنکه پرداخت توسط بیمه بصورت نقد انجام شود و صاحب چک در مدتی خاص پول بیمه را تصفیه کند و بسیاری حالتهای مختلف دیگر که شرکتهای بیمه میتوانند روی آنها با یکدیگر رقابت نمایند .


آفریقا ، مکان بعدی تولید ثروت جهانی و سیاست ایران

محل بعدی تولید ثروت آفریقاست این سرزمین با جمعیت زیاد و جوانان متخصص توان تولید ثروت بزرگ را در آینده نزدیک دارد .

اما در جهت سرعت دهی به رشد آفریقا ما چه میتوانیم انجام دهیم ؟ 

شرق آفریقا به ایران نزدیک است و ما سابقه تجارت چند صد ساله با آن سرزمینها را داشته ایم . این ارتباط استعماری نبوده و طرفین از این تجارت منتفع گردیده اند . میزان محبوبیت و حسن معاشرت ایرانیان به حدی بوده که هنوز هم مردم بخشی از سرزمین آفریقا با افتخار خود را منتسب به شیرازیها میکنند. 

اما توسعه تولید محصولات صنایع دستی و عرضه صنایع دستی شرق آفریقا در فروشگاه های صنایع دستی ایران ( و برعکس ) همچنین احداث سد و راه و راه آهن از جمله توانمندیهای مهندسین ایرانی است که در سالهای اخیر در کشورمان نمایش داده شده است . 

همچنین ایجاد پایگاه های صادراتی محصولات نفتی و مشتقات آن ( بنزین و محصولات پتروشیمی و غیره ) میتواند باعث رشد و توسعه شرق آفریقا گردد.

ارائه خدمات درمانی و پزشکی تخصصی برای مردم شرق آفریقا ، با توجه به نزدیکی جغرافیایی نسبت به اروپا و همچنین ارزانتر بودن ارائه خدمات درمانی میتواند باب دیگری از ارتباط و بهبود شرایط زندگی دو طرف گردد. 

توسعه توریسم دو طرف باعث رفت و آمد بازرگانان دو طرف شده و آ«ها میتوانندزمینه های بیشتری از توسعه روابط تجاری را بین طرفین باعث گردند . فعالیتهای فرهنگی دو طرف مانند ایجاد شبکه های تلوزیونی با برنامه های ایرانی به زبان اهالی شرق آفریقا و بر عکس کانال تلوزیونی آفریقایی در ایران میتواند باعث آشنایی بیشتر مردم و فعالان تجاری دو طرف با یکدیگر گردد.

همچنین کارهای بزرگ دیگری نیز میتواند صورت گیرد که با باز شدن نگاه دو طرف به یکدیگر امکان ظهور خواهد یافت .


آنچه برای جامعه سرزمین ترکیه و سایر همسایگان میتواند بهینه باشد


سرنوشت ترکیه بعد از سقوط امپراتوری عثمانی با نشیب و فرازهایی روبرو بوده است . پیروزان جنگ برای اینکه به مردم سرزمین باقیمانده یک هویت قابل قبول بدهند ، آنها را بازماندگان ترک خواندند و به ایشان اجازه دادند که به قتل عام غیر ترک ها بپردازند . با کشتار ارمنی ها و یونانی ها و سایر فرهنگ های محیطی ، یک جو نژاد محوری شکل گرفت .

آنچه بر ترکیه تا امروز گذشت خود مبحث دیگری است . اما آنچه برای جامعه سرزمین ترکیه و سایر همسایگان میتواند بهینه باشد ، امری است که در اینجا به آن میپردازیم.

مردم ترکیه بازماندگان تمدن بیزانس هستند . همان تمدن مسیحی که کل اروپا را متصرف شد و بعدها به دو پاره شرقی و غربی تقسیم گردید. و در نهایت بیزانس شرقی توسط صلیبیون تصرف شد و ثروت آن به تاراج و به سرزمین ونیز انتقال داده شد .

با سقوط قسطنطنیه توسط مسیحیان صلیبی ، بعدها مسلمانان توانستند آن شهر را نیز متصرف شوند . اما مردم این سرزمین همان مردم بیزانس هستند با همان روحیات و توانمندیها و افتخارات . از سوی دیگر این سرزمین قرابت و نزدیکی به اروپا دارد و همواره خواهان اتصال به اروپا بوده است . اروپای مسیحی نیز به واسطه حجم زیاد مسلمانان ترکیه و جنبه بیشتر آسیایی از این کار سر باز زده است . از سوی دیگر اروپا در مواجهه با آسیا نیازمند یک محدوده حفاظتی است . گر چه امروزه آسیا فعالیتهای تصرف سرزمینی ندارد ، اما ملاحظات امنیتی اروپا نیازمند یک سرزمین حائل جغرافیایی است تا آرامش فعلی خود را حفظ نماید .

بخش بیزانسی ترکیه ، یعنی سرزمینی در حدود شمال دریای مدیترانه میتواند  آن بخشی از ترکیه فعلی باشد که قابلیت اتصال به اروپا را دارد . از سوی دیگر سایر جغرافیای فعلی ترکیه با اکثریت کرد ها میتواند به سرزمین اصلی کردها یعنی سرزمین مادها برای تشکیل امپراتوری ایران بپیوندد.

با این رویداد نه تنها امنیت نظامی و اقتصادی اروپا محفوظ خواهد گردید ، بلکه موارد تنش زا مثل سدهای دجله و فرات و تنش های قومیتی کردها به یکباره حل خواهد شد و مردم سرزمین های باقیمانده میتوانند مشکلات منطقه ای خود از جمله مسئله آب دجله و فرات را به دور از پارامترهای کلان جهانی حل و فصل نمایند .


بوفه مدارس و دانشگاه‌ها

در خصوص کنترل کیفیت عرضه مواد غذایی در دانشگاه ها و مدارس حرف و حدیث زیاد است . معمولا اولیاء مدارس و دانشگاه ها این مراکز را واگذار میکنند و از درآمد آن منتفع میگردند . اما چه کاری باید بکنند تا ضمن حفظ کیفیت ، مواد غذایی ارزان به دست فرزندان کشور برسد ؟
فروشگاه های زنجیره ای چرخه های تامین کالای با کیفیت و ارزان دارند و بعضی از آنها به فروشگاه های کوچکتر نمایندگی داده و تامین مواد قابل فروش را به عهده میگیرند . نمونه بارز آن در کشور ایران فروشگاه رفاه است . این فروشگاه ضمن عرضه ارزانترین قیمت کالا ها ، نظارت روی کیفیت اقلام واررد شده را نیز دارد . در سایت اینترنتی این فروشگاه دادن نمایندگی به فروشگاه های کوچکتر و تامین کالای آنها نیز تبلیغ میشود. مدارس نیز میتوانند بصورت نماینده فروش فروشگاه های زنجیره ای رفاه درآمده و با کیفیت مناسب ، اقلام خود را عرضه نمایند.
همچنین فست فودهای زیادی نیز به روش مشابه نمایندگی میپذیرند و روزانه غذای گرم و سرد را در محدوده خود عرضه میکنند و یا بصورت نمایندگی نظارت بر کیفیت و قیمت محصولات فست فودی ( یا غیر فست فودی ) را تضمین میکنند. از مک دونالد فرنگی تا هایدا داخلی و سایر برندها و مارک هایی که توان این فرایند کاری را دارند .
این مقولات به هیچ وجه تخصص دانشگاه ها ( و وزارت آموزش عالی ) نیست . همچنین وزارت آموزش و پرورش و مدارس نیز توان و تخصص این قبیل امور را ندارند . 
جا دارد که با دور اندیشی به جای اینکه همه کارها را خودشان انجام دهند از تخصص های همسایه استفاده نمایند .

باید به سازمانها مدیریت یاد داد!

اکثرا سرپرستی هم نمیدانند

اعتدال در معاد و افراط و تفریط در آن

گروهی از معاد ناباوران میگویند بعد از مرگ زندگی دوباره نیست. چگونه بعد از آن که خاک شدیم و سالیان دراز گذشت و اجزای ما در سرتاسر دنیا پخش شد , دوباره این اجزا گرد هم آید و دوباره زنده شویم.
در مقابل تعداد زیادی از مردم قائل به تناسخ هستند و میگویند بعد از هر مرگ زندگی دیگری است و این دنیا دور تکرار باطلی است که بر حسب کردار به موجود بهتر یا بدتر تبدیل میشویم. تنها زمانی میتوان از این دور خارج شد که کارهای بسیار خوب کنیم و انسان وارسته ای شویم .
موحدین هم میگویند , آخرتی هست و حسابی و کتابی . جزئیات اعمال سنجیده شود و در آخر معلوم می گردد که فرد مثبت بوده یا منفی - چه میزان از اعتدال خارج شده و چه میزان در اعتدال انسانی بوده است.
نگاهی به اهل تناسخ و اعتقاد موحدین نشان میدهد که این دو شباهت دارند . در مقوله بازگشت مشترک هستند , اما در نوع بازگشت و بعد از آن تفاوتی بین آنها وجود دارد.
به نظر میرسد که یکی از ایشان عقیده خود را از دیگری گرفته باشد . یا اصل آن دومین با اولی یکی بوده و در طی زمان تغییر یافته تا به امروز رسیده است.
گروه سوم منکر معاد را نیز رجوع به خود ایشان باید داد. آیا از آمدن و رفتن ایشان هیچ مقصودی نبوده و بر حسب تصادف آمده‌اند و هر کاری کرده‌اند,  اثر و سودی دائمی برای ایشان ندارد؟
اگر میگویند ندارد که به راحتی زندگی کنند و این چند روزه را سپری کنند.
ما موحدین,  با هدف زنده ایم و مقصد و مقصودی داریم . خداوند در کتب آسمانی ما وعده نیکو به ما داده و دیگران را در آخرت توبیخ خواهد کرد که مگر از ایشان پیمان نگرفته که خداوند یکی است و هم او خدای ایشان است. آنها را به خداوند حواله میدهیم که بهترین داور است . بخشنده و مهربان است و آنچنان خوب که وصف نمیگنجد. مدح او را فقط او میداند و ... 


آخرین تصویر هیتلر

در مورد هیتلر نیز مانند صدام حرف و حدیثهای زیادی مطرح بود. از جمله میگفتند که سازمانهای اطلاعاتی هیتلر را به آمریکای جنوبی برده و او تا آخر عمر به راحتی و خوشی در کنار همسرش زندگی کرد و چند بچه نیز داشت .
جدای از صحت یا تبلیغی بودن این سخن ، انتشار آخرین عکس هیتلر با سن بالای 90 سال نشان از تبلیغ سازمانهای اطلاعاتی جهان است برای مزدوران خود در سرتاسر جهان . ( اذعان میشود در مقابل تکنولوژی موشکهای " وی 2" و تجهیزات مقدماتی بمب اتمی غربیها جان او را تضمین کردند )
آنها تبلیغ میکنند که " ای مزدوران ما حتی اگر به ظاهر نشان دهیم که شما مرده اید ، میتوانید در یک گوشه جهان به خوشی و راحتی تا آخر عمر طبیعی خود به زندگی ادامه دهید "
هیتلر نماد قتل و کشتار مردم بیگناه بود. بنابراین قاتلین و کسانی که دستشان به خون افراد بیگناه آلوده است ، معنی این تبلیغ را درک میکنند .
شاید اینچنین تبلیغی در این مقطع زمانی دلیل خاصی داشته باشد . شاید صدام هنوز زنده باشد و بصورت هیتلر ثانی با پسرانش روزگار خوشی را سپری میکنند ! شاید 

۱۳۹۷-۰۵-۲۴

مالکیت در جوامع بشری

آن چیزی که بیش از هر چیز افراد روی آن مالک هستند ، خود ایشان میباشد . اما مالکیت افراد روی خودشان هم نامحدود نیست . افراد حق ندارند خود را نابود کنند . همچنین حق ندارند رفتاری کنند که به خود صدمه بزنند.

این موارد عقلی و عرفی است . ( پذیرش خودکشی بیماران در اروپا بحث استثنا ها است که جای آن در اینجا نیست )

نظر به این که بشر حتی روی خودش مالکیت مطلق ندارد ، طبیعی است که روی سایر چیزهایی که میتواند به تملک بگیرد نیز مالکیت مطلق نخواهد داشت . بنابراین آنچه افراد تحت تملک خود در می آورند برای هدف و مقصودی است . این هدف و مقصود در طول تاریخ و در مکانهای مختلف معانی متفاوتی پیدا کرده است .

اما در دین های ابراهیمی ، مالک اصلی وجود ما و جهان هستی خداوند است . و این بدن ابزاری است که برای رسیدن به مراتب بالای انسانی به " امانت " داده شده است . از این که بدن ما امانت است ، در ادیان ابراهیمی خرید و فروش کل یا جزء بدن ممنوع است . ( فروش خون و کلیه و غیره ) اما فداکاری و بخشش ممدوح است . یعنی هدیه دادن خون و کلیه به افراد نیازمند نوعی از خود گذشتگی است که مورد استقبال مربیان انسانی است .

از خود گذشتگی جانی برای دیگران نیز در همه ملل و تمدنها قبول گردیده و افرادی را که مبادرت به از خود گذشتگی میکنند ، قهرمان میدانند .

پس خرید و فروش جزء یا کل بدن ممنوع است .

در خصوص سایر مایملک افراد نیز شرایط مشابه برقرار است . در حقیقت مالک اصلی خداوند است و آن مالکیت به امانت برای مدتی محدود به انسان به نوعی واگذار گردیده است .

افراد حق نابودی دارایی های خود را نیز ندارند ، مگر آنکه چیز بهتری در آن ایجاد کنند. مثل کندن علف هرز برای کشت خوراک انسانی و امثال آن .

ملاحظه میگردد مالکیت انسان امری نسبی است و بر اساس آن میتوان برای انواع مالکیتها قوانین جاری را اصلاح نمود.