۱۳۹۵-۰۶-۱۲

اگر زمین کمی بزرگتر و یا کوچکتر بود چه موجوداتی روی آن زندگی میکردند ؟


اگر زمین کمی بزرگتر بود, جاذبه بیشتری داشت و طبیعتا موجودات شامل استخوان بندی ما باید کوچکتر می بودند.
همچنین با بزرگتر بودن جاذبه , ارتفاع جو بیشتر بود و فشار هوا در کنار دریا باعث میشد تا آب در دمایی بالای 100 درجه فعلی به جوش بیاید.
این امر کمک میکرد تا دامها معمول سطح زمین , از این که الان هست بالاتر باشد.
ملکول هایی که سبب تولید حیات گردیدند نیز میتوانست سنگینتر باشد. در واقع بدلیل دمای بالا ملکول های عالی ویسکوزیته کمتری ( نسبت به وضعیت فعلی ) می داشتند.  بنابراین گونه‌های حیات دارای شیمی عالی متفاوت با آنچه میشناسیم اتفاق می‌افتاد.
همچنین با توجه به این که فشار و دما بالاتر بود , در میزان مشخص از دما و فشار , امکان حیات با پایه گوگرد و عناصر دیگر فراهم می آمد.
امکان وجود و رقابت بین گونه‌های کربن و گوگردی در شرایطی فراهم بود و در حالت خاصی امکان وجود گونه‌های شامل کربن و گوگرد, تواما فراهم بود.
با افزایش سه دهم واحد در شعاع زمین, جرم زمین دوبرابر و فشار و دما نیز دوبرابر میگردید. حال اگر شعاع زمین 2 برابر میشد, فشار و دما 8 برابر افزوده میشد.
اما اگر زمین کمی کوچکتر بود, اتفاقی که در مریخ افتاد برای زمین رخ میداد. جاذبه کم, امکان نگاهداری جو را نداشت, بخصوص عناصر حیاتی لایه‌های بالای جو زودتر از بقیه خارج می شدند. در واقع اکسیژن و آب از اولین خروجیها بودند و در نهایت گازهایی سنگینی مثل دی اکسید کربن در جو باقی میماند. سرنوشت سیاره بدون آب نیز مشخص است, امکان حیات, اگر در طی شکل‌گیری ممکن بوده باشد, پس از تغییر جو و از دست رفتن آب, غیر ممکن خواهد بود.
در واقع اندازه زمین اندازه حدی حیات به شکلی هست که ما شاهد آن هستیم.
از طرفی فاصله تا خورشید نیز به میزانی است که آب امکان داشتن چرخه کامل مایع, جامد,گاز را داشته باشد.
میتوان خورشیدهای بزرگتری را تصور کرد که در فاصله مناسب سیاره مشابه زمین داشته باشند. اما بزرگی خورشید یعنی سرعت زیاد سوختن آن و این باعث میشود عمر منظومه به قدری کوچک شود که حیات هوشمند نتواند در آن پدیدار گردد.
اما برای خورشیدهای کمی کوچکتر و در فاصله مناسب و وجود سیاره‌ای مشابه زمین, امکان وجود حیات هوشمند وجود دارد . از طرفی بدلیل این که در آن منظومه زمان بیشتری برای برقراری حیات وجود دارد. احتمال پیدا کردن موجودات هوشمند مشابه خودمان وجود دارد.
از طرفی اگر چنین سیاره‌ای پیدا کنیم, احتمال این که موجودات هوشمند آنجا دارای عمر هوشمندی بیشتر از ما باشند وجود دارد. بنابراین آنها بهتر میتوانند ما را بیابند و یا اراده کنند که با ما تماس بگیرند .
در خصوص خطرات سفر به این تمدنها یا انتخاب سکوت و فرار از دست ایشان میتوان حالات زیادی را مطرح نمود .
اما امروز ما در حال آزمایش دانسته های خود و هستیم و فاصله زیادی با یافتن و سفر به سایر سیارات داریم.

هیچ نظری موجود نیست: