۱۳۹۵-۰۶-۱۹

یک درس از کارخانه عینک سازی

فرض کنیم که میخواهیم چند کارخانه عینک سازی در کشور داشته باشیم و سرمایه‌گذاران را تشویق کنیم که از این نوع کارخانجات احداث کنند و تولید عینک را در کشور داشته باشیم. از قاب عینک تا انواع شیشه و فیلتر آفتاب و غیره .
کسانی که بخواهند این کارخانه را بسازند, باید بروند از آلمان ماشین‌آلات و تکنولوژی وارد کنند. از طرفی هر چند سال که تکنولوژی پیشرفت کند باید کل کارخانه را تعویض کنند . کسب و کار برای این کارخانجات دست دوم سخت خواهد بود و بدون حمایت دولت توان رقابت با رقیب باسابقه را نخواهند داشت . به زودی تکنولوژی آنها قدیمی شده و سرنوشت اتومبیل را در ایران خواهند داشت. جنس قدیمی و قیمت زیاد .
راه کار احداث کارخانه " کارخانه سازی " عینک سازی است . در آنجا تحقیقات انجام شده و طراحی ماشین‌آلات بر اساس تکنولوژی روز صورت خواهد پذیرفت .
صنایع به دو دسته. تقسیم می‌شوند,  گروهی مثل عینک سازی نیاز به کارخانه مادر دارند. این کارخانه مادر با رقبای خارجی طرف خواهد بود و باید با آنها رقابت کند. این کارخانه توان صادرات تکنولوژی خواهد داشت . در صورت عقب ماندن از تکنولوژی جهانی, ورشکسته خواهد شد ولی کارخانجات عینک سازی توان تولید و رقابت را برای مدتی خواهند داشت. آنها باید خیلی زود به کارخانه مادر دیگری متصل شوند تا تکنولوژی روز را داشته باشند.
دولت نیز در این مواقع میتواند از ایجاد شرکت مادر دیگری حمایت کند و یا مشکلات شرکت قبلی را شناسایی و کمک برای عبور از بحران را اعمال کند. این که چه انجام دهد, بستگی به زمان,نوع صنعت,  توان مدیریت تیم شرکت و خیلی مسائل دیگر دارد و حسب موردهایی تصمیم گرفته شود.
گروه دیگر شرکت‌هایی هستند که خود میتوانند شرکت ماشین‌آلات ساز و تکنولوژی ساز را داشته باشند . صنایع سنگین فولاد, اتومبیل و اتوبوس سازی,ماشین‌آلات راه سازی, ساخت موشک و ماهواره و بسیاری صنایع دیگر در این گروه قرار خواهند داشت.
صنعت به صنعت باید بررسی گردد, کمک دولت به صنایع مورد تیاز به حمنایت باید در حل مشکل تکنولوژی و موانع تولید آنها پیش برود. تغییر مواد ورودی, ماشین‌آلات اتوماتیک,  معیار موفقیت کارخانجات تولیدی برای امروز و فردا خواهد بود.
یادمان باشد که کارخانجات نیز موجودات ابدی نیستند . آنها نیز بوجود می‌آیند, رشد میکنند و منحل میگردند. برای منحل نشدن, لازم است که کارخانجات جوان شوند. محصولات نو, ماشین‌آلات نو و تکنولوژی نو لازم است تا کارخانجات بتوانند جوان گردند.
اندیشه و توان مهندسی این کارها در کشور وجود دارد. باید عزم اجرای تصمیمات را در کشور ایجاد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: