۱۳۹۵-۱۱-۱۱

تفکرات مگسهای هوشمند


فرض کنیم مگسهایی که پنج روز زندگی میکنند ، هوشمند شده و بتوانند مانند انسانهای امروزه تبادل اطلاعات کرده و خواستها و پیشرفتهای مشابه ما داشته باشند. ( در غیاب وجود انسانها )
در طی نسلها ، آنها به همه جای زمین سرک کشیده و دانش خود را در غالب فیلم و غیره به رویت دیگران میرسانند. آنها میتوانند با اینترنت و دوربینهای آن ، هر لحظه تمام سطح زمین را رویت نمایند.
در دنیای مگسها ، همه اتفاقات دنیای ما خیلی کند رخ خاهند داد. آنها در تمام عمر خود فقط 5 بار طلوع خورشید را میتوانند مشاهده کنند. پس آنرا از دست نخواهند داد. در هر چند نسل ، یک شب بدون ماه یا یک شب مهتابی کامل خواهند داشت ( اگر آسمان ابری نباشد ) پس هر نسلی که این موهبت را داشته باشد، دیدن آنرا از دست نخواهد داد.
حالا اگر این موجودات بخواهند به ماه سفر کنند ، چه راه حلی دارند ؟
یا باید طی چند نسل بروند و یا در خواب زمستانی رفته و موشکی اتومات آنها را به ماه رسانده و بعد بیدار شوند. در خصوص مدت زمانی که میتوانند در ماه بمانند و اطلاعات جمع کنند نیز میتوان گفت ، خیلی کوتاه خواهد بود. آنها احتمالا در طول عمر یک مگس نیز اطلاعات زیادی از ماه استخراج نخواهند کرد!
از طرفی در این سفر تمام طول سفر را از دست خواهند داد. زیبا نخواهد بود که مبدا و مقصد را فقط ببینند.
حتما آنها در بین راه نیز چند بار بیدار شده و دوباره به خواب خواهند رفت . شاید چند ثانیه در هر بار و مثلا هر نیم ساعت یک بار بیدار خواهد شد.
به این ترتیب مناظر زیبای بین راه را از دست نداده و در ضمن مقدار کمی از عمرشان سپری خواهد شد.
از طرفی برای مگسهای روی زمین چند نسل از سفر رفت و بازگشت به ماه خواهد گذشت !
مشابه این داستان را میتوان برای سفر بین ستاره ای برای نوع بشر تصور کرد.
عمر بشر در مقایسه با تغییرات منظومه و کهکشان ما بسیار کم است . آنچه ما از کارکرد و تغییرات منظومه و کهکشان درک میکنیم ، در حد مشاهدات مگس مثال ما از تغییرات روزمره و سالانه خواهد بود.
با دانستن عمر کوتاه و تصورات ممکنه از اتفاقات دنیای بیرون میتوانیم درک بهتری از تغییرات بزرگ محیط خود داشته باشیم .
از طرفی امکان سفر طولانی به سایر منظومه ها را در طی یک نسل فضانورد میتوان با بارها بیدار و خواب رفتن فضانوردان ممکن دانست . البته برای مردم روی زمین ممکن است نسلها بگذرد . اما میتوان با این روش یک فضانورد را در طول چند سال از عمر خود او به کهکشان دیگری فرستاده و بازگرداند.

هیچ نظری موجود نیست: