۱۳۹۹-۰۹-۰۱

واکشن کرونا و بازگشت روابط اجتماعی به دوره قبل از کرونا

بعضی افراد ممکن است خوشبین باشند ، اما واقعیت چیز دیگری است . وجود واکسن می تواند مرگ و میر را در بین کادر پزشکی و بخشی از جامعه کاهش دهد ، اما برای بهره وری عموم جامعه از واکسن به زمان نیاز داریم و زمان باعث میشود که کارایی واکسن در جامعه کاهش یابد . این یعنی باید به طور مرتب جامعه واکسن استفاده کنند . اگر واکسن به اندازه بهبودی از کرونا اثر بخش باشد (شش ماه مصونیت ) باید در طی شش ماه همه افراد جامعه واکسینه شوند . اگر به ملاحظات آماری جسمی مردم نگاه شود ، واکسن در بخشی از افراد زودتر اثر خود را از دست می دهد و در بخشی بیشتر دوام می آورد . این یعنی احتمال آلوده بودن افراد در طی شش ماه هم هست .
با این حال بعد از شش ماه نیز اگر در جامعه بیمار نداشته باشیم ، احتمال اینکه از جوامع بیمار یا جوامعی که با دقت کمتری واکسیناسیون کرده اند وجود دارد . این سعی و خطا و بازگشت بیماری و اصلاح آن بیش از یک سال از شروع واکسیناسیون زمان را در هر کشوری خواهد داشت . (در بهترین حالت ) و در بدترین سناریو واکسن بیماری را از کشورها از بین نمی برد . میزان مرگ و میر را کاهش می دهد .
در هر حال نباید نسبت به بازگشت اقتصاد به به زمان قبل از کرونا در بازه یک ساله خوشبین بود . به نظر برخی از کارشناسان شاید دو سال و بیشتر زمان لازم باشد تا بیماری از جهان حذف گردد یا تکنولوژی مسالمت آمیز همزیستی با بیماری ( با واکسن ) فراهم آید .

هیچ نظری موجود نیست: