پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۹۷-۰۲-۳۰
قرارداد اجرایی برجام بدون آمریکا
۱۳۹۷-۰۲-۲۹
یک اتفاق در محله و اشتباه در یک جای جامعه
لوله آب خیابان مشکل داشت , گروهی از شرکت آب و فاضلاب آمده بودند و مشغول کندن زمین.
لهجه آنها نشان میداد از راه دوری به اینجا آمدهاند. روی ماشین آنها نوشته شده بود : شرکت فلان! پیمانکار آب و فاضلاب
این در حالی است که در همین کوچهای که داشتند خیابان آنرا حفر میکردند, افرادی بیکار بودند .
چرا ما از راه دور آدم می آوریم کارگر ساده یا کم تخصص , اما از محل برای کارهای محل استخدام نمیکنیم.
کار اهالی کوچه را افرادی از چند صد کیلومتر آنطرف تر باید بیایند انجام دهند , اما خود ما نمیتوانیم کار خودمان را انجام دهیم !
شاید چون مدیریت متمرکز داریم ؟
آیا نمیتوان مدیریت کارهایمان را پس بگیریم ؟
حتما راه کاری دارد .
لازم نیست مردم را به راه دور برد تا کاری انجام شود , برای اشتغال نسل های نو باید کاری کرد , اما اولویت اشتغال فعالیتها با افراد محلی است.
جایی یک پیچ ماشین ساختار مدیریتی اشتباه است. کسی باید آنرا اصلاح نماید .
گروه های شغلی در دبیرستان
سالهای دبیرستان برای آموزش موارد زیادی است. اما شاید یکی از مهمترین موارد آن آمادگی برای شغل در آینده است.
در چهار سال دبیرستان, دانش آموزان میتوانند در غالب یک تیم در زمان یک ساله به کار مشترک بپردازند و کسب درآمد داشته باشند .
آموزش کار تیمی زیر نظر معلم مربوطه , رفع تعارضات معمول کسب و کار , آموزش کسب و کار و مفاهیم آن و موارد دیگر که میتواند باعث موفقیت بچهها در آینده باشد.
ادامه تحصیل در آینده ربطی به اشتغال ندارد. هر کسی باید سهم خود را در ساخت کشور داشته باشد.
موارد درسی دبیرستان باید به گونهای باشد که اگر فرد نخواسته بلافاصله ادامه تحصیل دهد نیز توان اشتغال و تامین یک خانواده را داشته باشد .بهداشت خانواده, اقتصاد خانواده, پس انداز و سرمایهگذاری برای خانواده و همه مواردی که برای یک فرد لازم است تا یک خانواده موفق و خوشبخت شکل گیرد باید به فرزندان کشور آموزش داده شود .
طبیعی است که فعالیتهای سالهای اول دبیرستان با سال آخر فرق میکند . سالهای اول از خدمات حمل اقلام خریداری شده برای افراد مسن میتواند شروع شود و مراحل پایانی سال چهارم ، شرکتهای خدماتی تعمیر و نگهداری را میتواند شامل گردد. زمینه های کاری بسیار متنوع است و افراد باید بتوانند مطابق سلایق و نیازهای محیط تشخیص دهند در چه کارهایی شروع نمایند .
سایر موارد مهم را متخصصین امر( مدرسین کارآفرینی - روان شناسی - اقتصاد - جامعه شناسی و غیره ) میتوانند بررسی و تقسیم بندی نمایند .
تجارت با کشورهای همسایه
۱۳۹۷-۰۲-۲۸
تابعیت مجازی
دور از انتظار نیست که وضعیت مردم ایران آنچنان خوب شود که به عنوان یکی از مقاصد مهاجرت جهانی درآید . قبلا بارها اینچنین بوده, در آینده نیز اینچنین خواهد شد.
اما برای کسانی که دور هستند و یا وابستگی هایی دارند که حضور فیزیکی ایشان را مشکل یا ناممکن می کند. برای آنها چه میتوان کرد ؟
وضع قوانین و حمایت دولت از شهروندان است که موجب بهبود شرایط زندگی و مهاجرت مردم میگردد . اگر بتوانیم این موارد را در خانه مردم سراسر دنیا ارائه کنیم , میتوانیم شهروندان مجازی که دارای تابعیت ایرانی هستند ایجاد کنیم.
برای این کار باید قوانین بصورتی در آیند که باعث بهبود زندگی همه مردم گردند. مواردی مانند مالیات و تامین اجتماعی میتواند فرامرزی باشد. از کسانی که تابعیت ایرانی را در سرزمین خود انتخاب میکنند , میتوان مالیات گرفت و آنها را در شبکه تامین اجتماعی کشور پوشش داد.
اگر روش کار مناسب باشد مردم بدون دور شدن از سرزمین مادری میتوانند فعالیت کرده , از پوشش خدمات جهانی کشور برخوردار گردند. و این خوب شدن اوضاع افراد باعث میشود که بقیه افراد نزدیک به فرد نیز علاقمند به استفاده از این خدمات گردند.
دولتها نیز وقتی ببینند با روشهای ایرانی اوضاع مردم را میتوان خوب کرد , علاقهمند به استفاده از آن خواهند گردید و همه مردم سرزمینشان را خوشبخت خواهند کرد. بهبود زندگی همه مردم جهان هدفی است که آرزوی اندیشمندان جهان است. اگر ما بتوانیم در کشور خود الگوی مناسبی ارائه کنیم , با توجه به شبکه های ارتباطی جهانی میتوان این الگو را در جهان برای همگان عرضه نمود.
نگاهی از نوع قراردادی به برجام
یک معامله برای دو طرف باید شرایط یکسانی داشته باشد. نمیشود یک طرف اول کار فعالیت مهمی انجام دهد و در مقابل انتظار بازگشت بلند مدت داشته باشد.
معقول است که طرف مقابل از معامله خارج شود. آنچه میخواست اول کار گرفته و دلیل منطقی برای ماندن در قرارداد ندارد.
برجام نیز اینچنین بود. ما درون هسته آب سنگین اراک بتن ریختیم و سانتریفیوژها را فرستادیم انبار , آنچه به تدریج باید انجام میدادیم در همین وضعیت ماندن بود . ( حجم کمتری از کارهای شروع کار )
اما طرف مقابل در ابتدا کار کوچکی باید انجام میداد. قفل روی پول ما را باز میکرد ( واقعا این کار چقدر برای آنها هزینه داشت !) و آنها ادا میکردند این کار بزرگی بود برای ایران ! ( دریافت طلب میتواند مهم باشد , اما نشانه شریک تجاری بد است )
آنچه غربیها در طول زمان باید میدادند بیشتر بود! تحمل یک قدرت منطقهای در طول زمان . برای کوتاه مدت میشد تحمل کرد , اما نه برای بلند مدت.
از ابتدا این یک قرارداد با عدم بالانس تعهدات دو طرف بود. معلوم بود که نمیتواند ادامه دار باشد.
در قراردادهایی که در آینده باید ببندیم , کمی هوشمندانه تر باید به تعهدات دو طرف نگاه کنیم.
طرف اروپایی و آمریکایی دارای تجارب بیشتر قراردادهایی از این دست بودند و احتمالا از روز اول میدانستند که نهایت کار چه خواهد شد . ما از این تجارب محروم بودیم. ...
۱۳۹۷-۰۲-۲۵
چرا پارکها سهمیه آب ندارند و بیش از حد از آب استفاده می کنند؟
ایجاد فاصله در بین ساختمانها در زلزله مفید است یا مضر؟
شبکه پخش فیلم بر اساس کشور سازنده
کشتی در طوفان و ثابت نگه داشتن کابین
پاندول , وزنه میرا کردن تکانه
اگر به کشتی وزنه آویزان کنیم ( فنقی ها این روش را استفاده میکردند ) یک نیروی پایین رونده ایجاد میکند و تا حدودی حرکت کشتی بر اساس امواج را خنثی میکند . اما این امر حدی دارد .
راه دیگر ایجاد یک میله طولی وسط کشتی است . این میله با حرکت جانبی کشتی ثابت خواهد ماند ، حال اگر درون پوسته کشتی یک پوسته سرنشین ایجاد کنیم و به این میله طولی وصل کنیم ، هر گونه حرکت دورانی حول میله مذبور به این مجموعه وارد نمیشود. برای رفع حرکتهای طولی کشتی ( بالا و پایین شدن دماغه ) باید یک میله عمود به اولی ایجاد کرد و پوسته سرنشین را درون آن گذاشت .
از سوی دیگر اگر یک پاندول به نحوی به دکل های کشتی نصب گردد که از یک نقطه آویزان باشد و در حرکت به اطراف با چیزی برخورد نکند ، هر گونه حرکت کشتی را خنثی کرده و فقط بالا و پایین رفتن را در آن شاهد خواهیم بود . نوسانات جزئی را نیز میتوان با کمک سیستم های میرا کننده حرکت ( مثلا نصب فنر یا وزنه تعادل مشابه آنچه در ساختمانهای مرتفع وجود دارد) خنثی نمود.
از مجموع این داشته ها برای استفاده از فضای کشتی ها چگونه میتوان استفاده نمود ؟
ساختاری مشابه ژیروسکوپ برای استقرار بخش سرنشینها در کشتی ها میتواند وجود داشته باشد تا انواع حرکتهای ممکن را برای افراد درون کشتی حذف نماید .





