۱۳۹۲-۰۵-۲۸

واردات نمیتواند اثر نقدینگی را خنثی کند

فرض میکنیم که 1000 تومان پول به کسی بدهیم و همین مقدار کالا وارد کشور کنیم .
خوب این فرد و همه افراد میروند و کالا میخرند. چون پول موجود در بازار و کالا به یک میزان زیاد شده ، پس برای هر واحد پولی یک واحد کالائی داریم . یعنی در نهایت هیچ توریم ینداریم.
اما این گونه نیست. کشش تقاضا روی کالاهای مختلف متفاوت است. بنا براین بیشتر این پول اضافه به سوی کالاهائی که کشش تقاضای بیشتری دارد کشیده میشود و میزان کمتر آن به سوی کالاهائی با کشش کمتر انتقال پیدا میکند.
درست است که تعادل تغییر پیدا کرده است ، اما کشش تقاضا در مسکن ( و به تبع آن تورم بخش مسکن ) اضافه شده و تقاضای بعضی کالاها ( عمدتا کالا و خدمات تولید داخل ، کم و یا قطع میگردد) این یعنی کاهش کالا و خدمات برای نقدینگی موجود ، چرا که به ازاء یک واحد افزایش پول ، یک واحد کالا وارد کردیم ، حالا که یک واحد خدمات – کالا از بازار کسر شده یعنی پول بیشتر از جمع کالا- خدمات  و به عبارت دیگر یعنی تورم .
این مهم میرساند که به ازاء یک واحد تزریق پول به جامعه ، نمیتوان آنرابا یک واحد کالای وارداتی ، سر به سر و خنثی نمود. با این کار تولید داخل لطمه دیده و تورم ایجاد میگردد. اگر آن کالا و خدمات وارد نمیشد ضرر آن واحد پولی کمتر بود ، چرا که شدت کاهش تقاضا برای کالا- خدمات داخلی کمتر میشد و تورم کمتری به جامعه تحمیل میگردید.
هر سیستمی ( یا میزان تولید ناخالص داخلی و رشد  اقتصادی در جامعه  ) توان پایداری خاصی دارد.سیستم اقتصادی جامعه مانندهمه سیستمها در مقابل تغییرات مقاومت میکند و ثبات و تعادل خود را حفظ میکند.
با گذشتن تغییرات ( در اینجا اضافه شدن نقدینگی ) از میزان مشخصی یک تورم خاصی اتفاق خواهد افتاد. این نسبت تورم و نقدینگی تا یک مرحله ای ثابت است . با افزایش بیشتر نقدینگی این نسبت از حالت خطی خارج شده و به منحنی نمائی تبدیل میگردد.
متاسفانه با ادامه دار بودن این روش ماهیت سالم اقتصادی تغییر یافته و یک ساختار نا سالم اقتصادی جایگزین آن خواهد شد.
در این سیستم نا سالم ، کشش تقاضا به سمت مسکن ( و کالاهای مشابه ) حرکت میکند و هر میزان نقدینگی اضافی به شدت تورم مسکنی را اضافه مینماید و سود کوتاه مدت این معاملات را افزایش میدهد وبر عکس به شدت از تقاضای کالا و خدمات داخلی میکاهد.
این تصور که با عرضه اجناس خارجی میتوان جلوی اثرات افزایش نقدینگی را گرفت اشتباه است. و این آن چیزی است که مشاهده میگردد
متاسفانه این آن وضعیتی است که شاهد آن هستیم .
28 مرداد 1392
سهیل شریف

هیچ نظری موجود نیست: