۱۳۹۲-۰۵-۲۸

مرتبه فهمنده و درک کننده در یک موضوع ، میزان درک را مشخص میکند

درک مفاهیم کتب قدیم و جدید بر اساس مرتبه شنونده ( خواننده ) است. اگر کسی در مرحله کلاس های ابتدائی باشد ، خواندن کتاب گلستان برایش مقدور است ، اما درک مفاهیم در مقایسه با کسی که در دوره متوسطه و یا مراتب دانشگاهی است متفاوت است.
گر چه خواندن گلستان و به ذهن سپردن آن در آینده زمانی که برای آن مفاهیم ، مابه ازاء در وجود خود مشاهده نمود، قابل درک و یاد آوری است ( از این جهت خواندن گلستان ارجه است از سایر کتب)
"لفظ" عشق مادر ، برای نشان دادن یک "مفهوم "به دیگران ، به کار میرود. اما آن مابه ازاء این " لفظ" که در وجود گوینده است "عینا" و به "یک اندازه" در وجود شنونده موجود نیست. لذا تفاوت متن گوینده و شنونده ، همیشه وجود دارد و شنونده بر اساس مرتبه درک وفهم خود از گفتار گوینده مطالبی را درک میکند و این لزوما کمتر از گفته ها و منظور گوینده نیست.
چه بسا بر اساس مرتبه و تجربه شنونده ، چیزی از گفتار گوینده درک شود که فراتر از منظور گوینده بوده است.
بخصوص در مواردی که گوینده برای شاهد مطالب خود از ضرب المثل ها ، احادیث و سخنان بزرگان  و یا قرآن استفاده می کند ، ممکن است اتفاق بیفتد.

هیچ نظری موجود نیست: