
پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world

قبل از نزول شریعت اسلامی ، شریعت معتبر " شریعت مسیح ع " بود. بنابراین طبیعی است که مسلمین قبل از نزول شریعت اسلامی از شریعت مسیح ع پیروی نموده باشند .
این رفتار را عملا در تحمل ستم و ظلم مشرکین در مقابل مسلمین دیده ایم . زمانی که مشرکین بر گونه راست مسلمین ضربه میزدند ، مطابق دستور مسیح ع آنها گونه دیگر را پیش میبردند . ئو این امری بسیار سخت بود.
این داستان ظلم و ستم مشرکین بر مسلمین ادامه داشت تا فرمان الهی مبنی بر مهاجرت از مکه نازل گردید.
از آن تاریخ به تدریج شریعت رفتار اجتماعی مسلمین نازل گردید و اجازه دفاع داده شد تا آخر نزول احکام شریعت .
این که شریعت مسیح ع یکطرفه بوده نمیتوانسته جهان شمول باشد ( و لازم بوده بعد از آن شریعت اصلاحی بیاید ) و هدف از آن اصلاح تندرویهای یهودیان بوده ( به عنوان پیروان موسی ع ) شکی نیست .
بخشش مال اموال به دزدها و ظالمان و عدم مقابله با زورگویان به صورت عام باعث رشد ظلم و ستم و نابودی دین داران میگردد.
از این رو شریعت متداول یهودیت را غربی و شریعت مسیح ع را شرقی میگویند و در مقابل آنها شریعت اسلام را دین وسط و " لا شرقیه و لا غربیه " میگویند.
شریعت اسلام حداعتدال در دو شریعت قبلی است ، جایی که با هم اختلاف دارند و مشترک است در جاهایی که با یکدیگر مشترک هستند .
یگانگی خداوند و هدف از خلقت و غیره در تمام ادیان الهی به یک صورت بیان شده ، اگر اختلافی هست در تصورات پیروان این ادیان بوده است .
از این رو لازم بود که در دین آخر ، به نحوی این مطالب بیان شود که امکان تغییر دادن آن توسط پیروان نباشد . و این یکی از معجزات قرآن و اسلام است .
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿۱۰۴﴾
ای کسانی که ایمان آورده اید! مگویید: راعنا ( گوش خود را به من دار )[یعنی: در ارائه احکام، امیال و هوس های ما را رعایت کن] و بگویید: انظرنا [یعنی: مصلحت دنیا و آخرت ما را ملاحظه کن] و [فرمان های خدا و پیامبرش را] بشنوید. و برای کافران عذابی دردناک است. (۱۰۴)
گر چه سخن در خصوص رفتار اعراب در خدمت حضرت رسول الله بیان شده اما معانی دیگری نیز بر آن مترتب است .
این آیه الهی اذعان میدارد که " نگوئید مرا رعایت کن – بلکه بگوئید مرا ببین و صدایم را بشنو "
این معنا در درخواست ما ( بندگان ) از خداوند نیز مصداق دارد . ما از خداوند چه میخواهیم ؟ این را بدهد و آن را بدهد . این کار بکند و آن کار را نکند .
برای چه ؟
چون ما انتظار داریم که خداوند ما را رعایت کند ! ( حتی در مقام لطف نیز اگر از خداوند چیزی درخواست کنیم در جهت امیال ما است ! )
خداوند میفرماید : اینطوری بکوئید " مرا ببین و صدایم را بشنو" این عین عجز و کوچکی است که سزاوار است بنده با خدای خویش در عین عجز و بندگی سخن گوید. حال این حال عجز دل را نرم میکند و درخواست عاجزانه ، البته بیشتر مورد اجابت قرار میگیرد.
دیگر این که ما در رفتار انسانی و اجتماعی خود با یکدیگر نیز انتظار رعایت داریم . دیگران باید ما را رعایت کنند و مراقب خواست ما باشند !
در اینجا نیز در رفتار با دیگران نباید انتظار رعایت شدن توسط دیگران داشته باشیم . باید انتظار دیده شدن و شنیده شدن داشته باشیم .
زن و شوهر – والدین و فرزندان – دوستان و هر دو نفر در روابط اجتماعی باید درک کنند که انتظار رعایت از یکدیگر نداشته باشند .
میدانیم که پیغمبر برای تکمیل مکارم اخلاقی آمده اند . این یکی از درسهای اخلاقی است . که در رفتار و روابط اجتماعی میتواند خیلی مهم باشد .
تفاوت داستان در اینجا است که اگر کسی انتظاری داشته باشد ( انتظار رعایت شدن ) و محقق نشود ، خیلی ناراحت میشود و چون حق رعایت شدن را برای خود میداند ، با رعایت نشدن ، ناراحتی و مشکل عاطفی برای خود ایجاد میکند . با زیاد شدن این ناراحتیها ، شخص در میان آتش ( آتش درونی ) قرار خواهد گرفت . از دیگران ناراحت و متنفر شده و زندگی با افراد دیگر غیر قابل تحمل میشود. طلاق و بسیاری مشکلات عاطفی بین مردم از این مقوله میتواند منشعب گردد.
افراد باید بیاموزند ، انتظار رعایت شدن نداشته باشند . اما انتظار دیده شدن و شنیده شدن داشته باشند.
این امر با آموزش ممکن خواهد بود .
