۱۳۹۶-۰۵-۱۰

سياست گذاري در برق

داستان صرفه جويي در مصرف برق امري است ضروري . اما فقط يك بار ميتوان آنرا انجام داد. نه تنها برق ، بلكه بسياري از موارد مصرفي مشابه را در جهت صرفه جويي يكبار ميتوان كاهش مصرف ايجاد نمود. اما براي رشد دائمي مصرف اين اقلام بايد فكري كرد.
يكي از راه حلها در ذخيره برق در ساعات كم مصرف و آزاد كردن برق ذخيره شده در ساعات پر مصرف است . ( اين كار را هم يكبار ميتوان انجام داد ) 
شايد راه حل بهينه ، تغيير تكنولوژي است . تغيير تكنولوژي روشنايي از لامپهاي پر مصرف به كم مصرف ، نصب چراغهاي روشنايي خياباني كه از نور خورشيد استفاده ميكنند و موارد مشابه ديگر ميتواند مصرف برق را كم كرده و در رشد مصرف برق اثر گذار باشد .
در خصوص تكنولوژي ذخيره سازي برق و هزينه سرمايه گذاري آن نيز ميتوان راه كارهاي مناسبي ارائه داد. به جاي ساخت دو درياچه در مسير رودها و بالا و پايين فرستادن آب ، ميتوان در لبه پرتگاه ها وزنه ها را بالا و پايين برد . بدين ترتيب ، در ساعات كم مصرفي برق ميتوان وزنه ها را بالا برد و در ساعات پر مصرف ، وزنه هاي بالا رفته را پايين كشيد. 
چنانچه ذخيره سازي برق اقتصادي گردد ، ميتوان از انریي خورشيدي و بادي در طيف وسيعتري براي توليد برق استفاده كرد. ذخيره برق در ساعاتي كه انرژي زياد است و مصرف وقتي كه انرژي خورشيدي نداريم يا باد نمي وزد.
هر چند تبديل ولتاژ و انتقال برق داراي راندمان بالائي است به علت توليد و مصرف زياد برق ، حالت بهينه عدم تغيير ولتاژ و كمترين انتقال برق توليدي است . 
طراحي مجدد مكانهاي ساخت نيروگاه برق و ساخت نيروگاه هاي جديد به نحوي كه شبكه موجود كمترين انتقال برق و تغيير ولتاژ را داشته باشد از اولويتهايي است كه بايد مد نظر قرار گيرند.
طراحي بهتر مصرف كنندگان برق ، شامل لوازم مصرفي خانگي ، تجهيزات توليدي ، توليدات كشاورزي و اداري ( با توجه به اين كه اشتغال در آينده بيشتر در بخش خدماتي خواهد بود تجهيزات اداري و انتقال و نگهداري ديتا ) . صرفه جويي انرژي در اين بخشها خيلي مهم خواهد بود.
استفاده از بيوگاز خانگي براي توليد برق مصرفي در منازل ، ميتواند در ابعاد كلان ، صرفه جويي بزرگي براي مصرف برق شهري ( و روستايي ) فراهم آورد .
موارد بيشمار ديگري نيز وجود دارد كه نيازمند سياستگذاري و جهت دهي به توليد و مصرف برق در جامعه ميباشد .
جا دارد كه انديشمندان در اين خصوص بررسيهاي لازم را انجام داده و اصلاحات لازم در دستورالعملها را براي سياستگذاران فراهم آورند .


هیچ نظری موجود نیست: