۱۳۹۶-۰۵-۱۷

تانك آينده


​با توجه به پيشرفت علم و تكنولوژي طراحي تانكهاي آينده چگونه خواهد بود؟

تانكها داراي بخش محافظ هستند تا خود را حفظ نمايند. اما اين محافظت براي چيست ؟ در واقع قدرت رزمي تانكها ناشي از حمل يك قبضه توپ است . اين توپ در صحنه نبرد ، تنها امتياز  تانك نيست. وزن زياد ( و ضد گلوله بودن ) ميتواند سنگرهاي انفرادي دشمن را نابود كند و همچنين پناهگاه سربازان پياده در زمان پيشروي به جساب مي آيد.

اما يك واحد توپ را ميتوان بدون نياز به حمل انسان در صحنه نبرد پيش برد. همچنين ميتوان براي آن قدرت آتش مناسب در نظر گرفت. امروزه با ظهور پهپادها ميتوان گلوله هاي توپ را از بالا بر سر دشمن شليك نمود. در واقع اين پهپادها گلوله هاي توپ پرنده هستند. پرواز گلوله هاي توپ به جاي شليك آنها كارائي بيشتري به آنها ميدهد و هدف يابي و هدف گيري را در ميدانهاي رزمي تغيير داده است .

همچنين مسلسلهاي نصب شده روي پهپادها نقش جايگزين براي مسلسل تانكها را ايفا ميكنند.اين همه پيشرفتها نقش تانكها را كم ميكند ، اما آنرا حذف نميكند. در واقع ميتوان با داشتن تانكهاي مدل قديمي تر با پشتيباني پهپادها در نبرد هاي زميني دست پيش را داشت .

اين مهم نشان ميدهد ماشينهاي پيچيده مرتب به هم در جنگهاي آينده نقش مهم و تعيين كننده را خواهند داشت .

در واقع مرحله بعدي رشد ماشينهاي جنگي در آينده در ارتباط خودكار ماشينهاي جنگي با يكديگر است . داده هاي ميدان نبرد كه بين تانكها و پهپادها منتقل ميشود ميتواند سناريوهاي جنگي را تغيير دهد . در دفاع و حمله ارتباط مجموعه هاي نظامي با يكديگر و تغيير تاكتيك در هر لحظه اهميت پيدا ميكند. سرعت تغيير اين تاكتيكها چيزي است كه برنده جنگ را مشخص خواهد نمود.

در واقع در آينده مجموعه اي از مسلسلهاي خود ران و گلوله هاي توپ پرنده داريم كه در كنار تانكها وارد صحنه نبرد ميشوند. اين مجموعه در تبادل اطلاعات با يكديگر كارايي بهتري داشته و نسبت به پيشروي يا دفاع رفتار بهتري را ايفا خواهند نمود.

با حذف سلاحهاي جنگي سنگين از بدنه تانكها لزوما به وزن زياد و شكل خاص امروزي اين جنگ افزارها نياز نيست . اين جنگ افزارها ميتوانند سبكتر و بصورت پرنده در صحنه نبرد حضور داشته باشند .

در مقابل اين جنگ افزارهاي آينده ، سيستمهاي دفاعي جديدي نيز شكل خواهد گرفت كه رقابت در صحنه تكنولوژي را براي بهترين سيستم نبردي شكل خواهد داد.

 

هیچ نظری موجود نیست: