۱۳۹۶-۰۵-۱۸

شبكه سازي خدمات ، بخصوص بهداشت و پزشكي

خدمات بهداشتي و پزشكي در همه كشورها از اهميت زيادي برخوردار است . توزيع آرد و گندم و ساير مايحتاج نيز وضع مشابهي دارد . شركتهاي بزرگ براي توزيع كالا نيز ساختار مشابهي بايد داشته باشند.
يكي از راه كارهاي مطرح در اين مورد شبكه سازي جغرافياي طبيعي كشور ( و شهرها ) در واقع بازار مصرف ميباشد . براي ارائه خدمات به همه افراد در اين شبكه بايد از افراد بومي استفاده نمود. جابجايي نيروي انساني در اين شبكه ها بايد در حداقل ميزان ممكن باشد تا ارائه خدمات بصورت پايدار در طي زمان قابل اجرا باشد . خدماتي مثل دندان پزشكي - فيزيوتراپي - سونوگرافي و موارد ديگر خدمات پزشكي مورد نياز جامعه بايد بررسي شوند و براي هر مساحت جمعيتي كشور مشخص گردد . آنچه از ميان متخصصين موجود وجود دارند از نياز مساحت جمعيتي كسر و ما بقي بصورت بورسيه از افراد بومي گزينش و براي دوره ديدن به نزديكترين دانشگاه ها اعزام گردند . اگر بتوان در دو دانشگاه ( نزديكتر و دورتر ) موارد درسي را تدريس كرد هزينه ها ممكن است كمتر گردد و يا با جمع كردن دانشجويان در جايي مناسب ، استادان پروازي را براي ايشان تخصيص داد.
مهم كسب تجربه و آموزش لازم و كافي با كمترين هزينه است .
در شهرها نيز كار مشابه بايد صورت پذيرد. اختصاص مطب و شغل به شاغلين بايد بر اساس محل مسكن ايشان صورت گيرد و شكل فعلي تمركز جمعيتي پزشكان در بخشي از شهر و كار در بخش ديگر مطلوب جامعه نميباشد.
موارد بيشمار ديگري نيز وجود دارد كه متخصصين بايد طراحي و سيستم را اصلاح نمايند.
با توجه به شبكه هاي اينترنتي و گسترش تبادل اطلاعات از اين مهم در مشاوره با متخصص براي نقاط دور و نزديك بايد استفاده كرد. همچنين ساختار اداري اين مراكز درماني نيز بصورت مستقيم ميتواند با يك اداره مركزي انجام گردد. بدين وسيله با كمترين ميزان هزينه سربار ميتوان خدمات را به آهاد ملت رساند.


هیچ نظری موجود نیست: