۱۳۹۶-۰۵-۲۲

دانشگاه در آينده ايران

آموزش از راه دور - آموزش مجازی - استفاده از اینترنت و موارد مشابه باعث میگردد که شکل آموزشها تفاوت نماید. 
امروزه دانشگاه ها دو گروه افراد را آموزش میدهند. گروه بزرگ تکنسین ها ( با مدارک لیسانس- فوق لیسانس و دکترا ) و همچنین گروه اندک افرادی که علاوه بر استفاده از تکنیک های آموخته شده ، در حل مسائل فکر میکنند.
همه طیف بالا را میتوان با آموزش دروس بهترین اساتید تربیت کرد. کلاسهای رفع اشکال و حل مسئله ( آن هم به نحو مجازی یا حقیقی ) قابل اجرا است . 
بدین ترتیب ، هزینه های برگزاری بهترین کلاسهای دانشگاهی به شدت کاهش خواهد یافت . هیچ اشکالی ندارد که همه دانشجویان ایرانی ، درس ریاضی یک و دو را با بهترین اساتید دانشگاه شریف یا تهران بگذرانند. و ورقه های امتحان را اساتید منطقه جغرافیایی محل سکونتشان تصحیح نماید.
بدین تریب بدون هزینه ، حجم زیادی از کلاسهای دانشگاهی خالی شده و نیاز به کنکور و غیره نیز برطرف میگردد. از حجم خالی شده کلاسها و وقت آزاد شده اساتید برای کارهای دیگر مانند بالا بردن سطح آموزش و برگزاری دوره های خاص و انجام تحقیقات خاص دانشگاهی میتوان اسفاده نمود.
"آموزش از راه دور" میتواند چرخ " کار از راه دور " را نیز به حرکت درآورد. در این صورت تفاوت حقوق و دستمزد افراد مختلف در هر جای کشور و با هر جنسیت کاهش خواهد یافت . اشتغال بیشتر شده و حتی مادرانی که در استراحت زایمان هستند ، در اوقات فراقت میتوانند فعالیت اقتصادی داشته باشند.
در آینده دانشگاه های ایران ، نه تنها همه ایرانیان ، بلکه به تدریج همه مردم فارس زبان در سرتاسر دنیا و حتی افرادی با زبانهای دیگر را میتوان با کمترین هزینه آموزش داد. 
کلاسهای مجانی و امتحانات با حداقل هزینه میتواند مشوقی باشد که مردمی از آفریقا و آسیا و هر کجای زمین ، در این دوره ها و آموزشها شرکت کرده و مدارک تحصیلی و دوره های آموزشی را طی نمایند. 
طبیعی است که برای آزمایشگاه ها و کارگاه ها نیاز است که طی یک یا دو ترم افراد در محلهای خاصی ( میتواند در هر کجای کشور یا جهان ) برگزار گردد. 
کارهی بسیار بیشتری نیز میتوان در کنار توسعه دانشگاه ها داشت . 
هدایت هزینه های تحقیقاتی از واحدهای مجری به دانشگاه ها باعث میشود که خروجی علمی این دانشگاه ها نیز بیشتر گردد.
انشاءالله


هیچ نظری موجود نیست: