۱۳۹۶-۰۵-۰۷

نگوئید مرا رعایت کن ، بگوئید مرا ببین و صدایم را بشنو

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿۱۰۴

ای کسانی که ایمان آورده اید! مگویید: راعنا ( گوش خود را به من دار )[یعنی: در ارائه احکام، امیال و هوس های ما را رعایت کن] و بگویید: انظرنا [یعنی: مصلحت دنیا و آخرت ما را ملاحظه کن] و [فرمان های خدا و پیامبرش را] بشنوید. و برای کافران عذابی دردناک است. (۱۰۴)

گر چه سخن در خصوص رفتار اعراب در خدمت حضرت رسول الله بیان شده اما معانی دیگری نیز بر آن مترتب است .

این آیه الهی اذعان میدارد که " نگوئید مرا رعایت کن بلکه بگوئید مرا ببین و صدایم را بشنو "

این معنا در درخواست ما ( بندگان ) از خداوند نیز مصداق دارد . ما از خداوند چه میخواهیم ؟ این را بدهد و آن را بدهد . این کار بکند و آن کار را نکند .

برای چه ؟

چون ما انتظار داریم که خداوند ما را رعایت کند ! ( حتی در مقام لطف نیز اگر از خداوند چیزی درخواست کنیم در جهت امیال ما است ! )

خداوند میفرماید : اینطوری بکوئید " مرا ببین و صدایم را بشنو" این عین عجز و کوچکی است که سزاوار است بنده با خدای خویش در عین عجز و بندگی سخن گوید. حال این حال عجز دل را نرم میکند و درخواست عاجزانه ، البته بیشتر مورد اجابت قرار میگیرد.

دیگر این که ما در رفتار انسانی و اجتماعی خود با یکدیگر نیز انتظار رعایت داریم . دیگران باید ما را رعایت کنند و مراقب خواست ما باشند !

در اینجا نیز در رفتار با دیگران نباید انتظار رعایت شدن توسط دیگران داشته باشیم . باید انتظار دیده شدن و شنیده شدن داشته باشیم .

زن و شوهر والدین و فرزندان دوستان و هر دو نفر در روابط اجتماعی باید درک کنند که انتظار رعایت از یکدیگر نداشته باشند .

میدانیم که پیغمبر برای تکمیل مکارم اخلاقی آمده اند . این یکی از درسهای اخلاقی است . که در رفتار و روابط اجتماعی میتواند خیلی مهم باشد .

تفاوت داستان در اینجا است که اگر کسی انتظاری داشته باشد  ( انتظار رعایت شدن )  و محقق نشود ، خیلی ناراحت میشود و چون حق رعایت شدن را برای خود میداند ، با رعایت نشدن ، ناراحتی و مشکل عاطفی برای خود ایجاد میکند . با زیاد شدن این ناراحتیها ، شخص در میان آتش ( آتش درونی ) قرار خواهد گرفت . از دیگران ناراحت و متنفر شده و زندگی با افراد دیگر غیر قابل تحمل میشود. طلاق و بسیاری مشکلات عاطفی بین مردم از این مقوله میتواند منشعب گردد.

افراد باید بیاموزند ، انتظار رعایت شدن نداشته باشند . اما انتظار دیده شدن و شنیده شدن داشته باشند.

این امر با آموزش ممکن خواهد بود .

 

هیچ نظری موجود نیست: