۱۳۹۶-۰۴-۲۷

جایزه دنباله روی و هزینه تک روی

جامعه در مقابل رفتار افراد به ایشان جایزه داده و یا ایشان را تنبیه میکند. این رفتار جامعه باعث میشود تا الگوهای رفتاری مشخصی در جامعه اجازه رشد داشته باشند و سایر الگوهای رفتاری محکوم به رکود و یا شکست خواهند بود.
( از آن جمله است جایزه رشوه گرفتن و یا نگرفتن . در صورت اجازه جامعه به گرفتن رشوه کسانی که رشوه نمیگیرند ، از گردونه بازی حذف میشوند و بر عکس )

در رفتارهای اجتماعی مقوله تک روی و دنباله روی نیز جوایزی دارد . تستسترون خود به خود در انواع نر ( در اینجا انسان ) حس پیشتاز بودن را تقویت میکند. برای این پیشتازی یک نبرد پنهان در جوامع وجود دارد که انواع نر جامعه با یکدیگر دارند. آنها برای جلو زدن در امور مالی - پست و مقامی و غیره حتی بعد از رفع نیاز (گر چه نیاز نیز محرک اولیه است ، اما اغلب بعد از رفع نیاز نیز ادامه میابد ) نیز این رقابت ادامه خواهد یافت .
در رفتارهای اجتماعی ویژگی تکروی نیز یکی از مقولات مهم رفتاری است که هزینه و جوایز خاص خود را دارد .
در اغلب جوامع هزینه تکروی زیاد است و معمولا افراد بعد از مدتی تکروی به رفتار گروهی و دنباله روی باز خواهند گشت . انواع زندانیان رفتاری ( مجرمین غیر سیاسی و حتی سیاسی ) از این دست هستند. و زندانها برای بالا بردن هزینه رفتار ناصواب ( برای اجتماع ) ایشان است .
با این حال عده‌ای تکرو میمانند.
اینها رهبران بالقوه هستند. 
با تبلیغات شخصی ، گروهی و غیره به محض دیده شدن , عده‌ای پیروایشان میشوند. کم کم تعداد پیروان زیاد میشود و نیروی قالب میشوند . این سناریو در صورت وجود شرایط مناسب برای رشد تا گذشتن از یک حد بحرانی رخ خواهد داد . بعد از آن حد بحرانی ، گروه اقلیت به رشد خود ادامه داده و خود به خود اکثریت میشود. ( سایر گروه های اقلیت به آن خواهند پیوست )
برای این افراد شعارهایی مثل , خواهی نشوی همرنگ , رسوای جماعت شو 
را داریم. 
این افراد ممکن است مخترع یا دانشمند گردند که دنیا را تحول بخشند. 
مطالعه روی تک روها و تشویق یا تنبیه آنها و اصلاح قوانین برای نابود کردن یا جایزه دادن به ایشان از علوم و فعالیتهایی است که دولتها باید به آن اقدام کنند.


هیچ نظری موجود نیست: