۱۳۹۶-۰۴-۲۷

الگوی رفتاری اقلیت ها

مردم معمولا بصورت منفرد در جوامع زندگی میکنند . اما از طرفی وقتی محدودیتی رخ دهد ( محدود بودن پیاده رو - خیابان - خانه - امکان خرید از یک فروشگاه یا کالا و غیره ) در غالب اقلیت ( گروه کوچکی که رفتار مشخصی دارند ) نمود پیدا میکنند. 

رفتار این گروه های اقلیت را میتوان بصورت جداگانه بررسی نمود و علم این رفتار شناسی را در دانشگاه ها تدریس نمود.

این علم قبلا در حوزه های 

اقتصاد
بازاریابی و تبلیغات
حرکت های اجتماعی,  موسسات مردم نهاد و غیره 

مطالعه شده است . 

گروه های اقلیت معمولا برا یک منافع مشترک گرد هم جمع میشوند . امکان سفر کردن دسته ای ( گرفتن ماشین دربست - استفاده از اتوبوس توریستی - هواپیمای چارتر و غیره ) امکان خرید ارزانتر( از طریق خرید یک پکیج بزرگتر کالا ) و غیره .

همچنین ممکن است برای دفع یک ضرر نیز این اقلیت ها شکل بگیرد ( مقابله با سیل در یک منطقه - حمله ملخ و آفات در یک منطقه - حمله دشمن به سرزمین مادر- گرم شدن کره زمین و عواقب آن  و موارد بیشمار دیگر ) 

علائق مشترک نیز گروه ها را ایجاد میکند ( گروه های علاقمند به هنر - علاقمند به کودکان - پیرمردان - علاقمندان به نژاد پرستی - علاقمندان به خوردنی ها ، نوشیدنی ها و غیره )

شغلها و موقعیت های اجتماعی نیز گروه های اقلیت را میتوانند ایجاد کنند ( جامعه مهندسین - زندان بانان - زندانیان - جامعه زنان - نویسندگان - روزنامه نگاران - حزب های سیاسی و غیره .

با مشاهده الگوهای رفتاری گروه های اقلیت میتوان پیشبینی نمود که رفتار آینده اجتماع در مقابل اتفاقات و رویدادهایی که امروز اتفاق می افتند چه خواهد بود.

همچنین میتوان بر اساس نیاز به حرکت خاصی از سوی گروه های اقلیت ، اتفاقی را برای فردا طراحی کرد تا خروجی مطلوب آینده را بتوان از آن استخراج کرد.

این دانشی است که دولتها در اقتصاد برای بهبود وضع اقتصادی میتواننداز آن سود ببرند . همچنین شرکتها برای فروش بیشتر و حفظ و توسعه بازار از آن استفاده میکنند. 

سیاست مدارانی که بر اساس علم به سیاست میپردازند نیز از این علم بهره میبرند و منافع خود را تامین میکنند.

نمونه کاربرد این علم را در انتخابات آمریکا به وضوح میتوان دید . کاندیداها ، مشاوران گران قیمت را استخدام میکنند تا به آنها بگویند که چه کنند تا رای بیشتر بیاورند . 

چه بگویند ( که مورد پذیرش نهایی اکثریت باشد و اقلیت را دفع نکند ) 

چه رفتاری کنند ( مثلا با همسر و یک سگ در جوامع ظاهر شوند )

و غیره .

متخصصین این رفتار شناسی حقوقهای کلانی دریافت میکنند. 

میتوان متخخصین این کار را پرورش داد و مانند فوتبالیستهای لژیونر ، از صادرات اندیشه آنان برای کشور ارز آوری نمود.



هیچ نظری موجود نیست: