۱۳۹۶-۰۵-۰۹

چين در خصوص آينده چگونه مي انديشد

چين ميداند ( منظور از چين برنامه ريزان و سياست گزاران اصلي كشور چين است ) كه در رشد اقتصادي در آينده نزديك شماره يك جهان خواهد بود . 
همچنين از روي اقدامات هوشمندانه اي كه انجام ميدهند ميتوان به مفروضات آنها پي برد.
مقوله جاده ابريشم جديد :
ايجاد شبكه جهاني حمل و نقل و دسترسي به منابع ( و بازارهاي جهاني ) البته به مبداء چين 
اين يعني ريشه در همه دنيا - وابستگي همه كشورها به چين - نظر به بزرگي اقتصاد چين كل اقتصاد هر كشور در اقتصاد چين رقم كوچكي است و بر عكس حجم اقتصاد چين در كشورهاي ديگر رقم بالايي را تشكيل ميدهد . به اين وسيله عملا قدرت چانه زني و هماهنگ سازي جهاني به نفع چين در ميان مدت بالا خواهد رفت . و اليته در بلند مدت مديريت كلان جهان عملا در دست چين خواهد بود.
ايجاد بانكهاي جهاني
يكي ديگر از عوامل قدرت و كنترل جهاني بانكهاي بين المللي هستند. خود چين عملا با بانكهاي خود در همه كشورها شعبه دارد و تبادل مالي با همه كشورهاي جهان در سوح قابل توجه دارد. 
براي دخالت ( دادن امتياز به و يا تشويق و هدايت در جهت خاص) در كشورهاي ديگر ، اقدام به ايجاد بانك با مشاركت كشورهاي آسياي شرقي و اقيانوس آرام گرفته است . اين بانك ميتواند بخش بزرگي از كشورهايي كه با مبداء چين نزديك هستند را تحت كنترل و تاثير قرار دهد . به تدريج چين ميتواند با انواع سرمايه گذاريهاي كلان درزمينه هايي كه اقتصاد كشورها را جهت دار ميكند ، وابستگي كشورها را به چين افزايش دهد. و همه اين كارها را با وجهه كمك و همكاري متقابل و غيره انجام ميدهد.
سخناني كه بازرگانان بريتانيا در اولين روزهاي ورود به هندستان بيان ميكردند.
در زمينه فضا و ماه
آنها نيازي به ابداع چيزي ندارند . همه چيز قبلا اختراع و ساخته شده است . مدل چيني ايستگاه مداري و ماه نورد را بايد بسازند. و ...
آنها ميدانند كه هزينه ميتواند چين را داراي امتيازات فضايي بكند و اين هزينه را ميكنند . چرا ؟ چون پول اين كار را دولت هزينه ميكند و پول در چرخه اقتصادي چين به گردش در خواهد آمد . در واقع يك بازي دوسر برد است . 
نتيجه ضمني 
با زياد شدن نقش چين در مناسبات بين المللي ، چيني زبانها در همه جا حضور خواهند يافت . يعني به زودي نياز به مترجمين چيني در همه سطوح خواهيم داشت . با تجارت بيشتر با چين ،‌لازم است در مدارس زبان چيني تدريس شود. 
اين ضرورت در كشورهاي نزديك و بدليل اولويت اقتصادي چين ممكن است زبان خارجي مدارس را به چيني تغيير دهند . 
اين تغيير تدريجي و پيش رونده خواهد بود.
مانند كاري كه زبان انگليسي به جاي زبان فارسي در هندوستان انجام داد.
چه عواملي ميتواند براي تفوق چين مانع ايجاد نمايد ؟
مشكلات امنيتي و تبادل آزاد تجاري جهاني ميتواند براي چين مانع ايجاد نمايد . لذا چين به شدت با هر گونه تغييري مخالف است . تغيير مرزها و از بين رفتن امنيت در هر كجاي جهان باعث ميشود كه نفوذ چين در آن مناطق عقب بيفتد ( عقب نه تغيير ) 
چين ميداند غربيها هندوستان را شارژ خواهند كرد تا بتواند در مقابل چين قرر گيرد . اما ميداند اين امر محقق نميشود. هندوستان يكپارچه نيست و دموكراسي موجود در هند مانع تصميم يكپارچه كشور ميشود. موانع فرعنگي و اختلافات موجود در هندوستان نميتواند باعث رشد مشابه هند شود و هند به اين زوديها توان مقابله با چين را نخواهد داشت .
اگر چين بتواند به موقع همه كشورها را به خود وابسته كند ،‌ميتواند روي رشد هندوستان و ساير كشورها نيز اثر بگذارد. بنابراين كنترل رشد كشورها نيز در دست چين خواهد بود. 
در كوتاه و ميان مدت آمريكا ميتواند محدوديتهايي را براي چين بوجود بياورد . اما در بلند مدت چين برتري نظامي - مالي و تجاري خواهد داشت .
مشكل تايوان و ساير سرزمينهاي مشابه با قدرت مالي و تجاري قابل حل است و نيازي به مصالحه نيست . 
چين نيز مشابه بريتانيا و امروز آمريكا نيازمند تامين امنيت نقاط سوق الجيشي حمل و نقل جهان است . بنابراين از نزديك خود شروع كرده و امنيت را در درياي چين فراهم نموده است . گام بعدي مسير كانال سويز خواهد بود. 
ايجاد مسير موازي كانال پاناما يكي از اقدامات مشابه است كه در همين راستا قرار دارد . انتقال سربازهاي چيني به جيبوتي نيز از همين اصل سرچشمه ميگيرد . اقدامات بعدي چين را ميتوان حدس زد.
متاسفانه فرهنگ چيني در جهت رفع اختلافات و ايجاد يك رنگي در ميان مردم و سرزمينها است . اين كار را بارها در داخل امپراتوري چين كرده ( قبل و بعد از مائو ) احتمال اين كه اين كار را در خارج از مرزها نيز بخواهد ادامه بدهد وجود دارد . مديريت چيني با مديريت غربي متفاوت است . اما براي كشورهاي كوچك اين تغيير مديريت جهاني هزينه هاي زيادي ميتواند داشته باشد .




هیچ نظری موجود نیست: