۱۳۹۶-۰۵-۰۸

احساس خطر فلیپین از اقدامات چین

آیا کشور کوچک فیلیپین در مقابل اقدامات چین هیچ احساس خطری نکرده است ؟ در آینده نیز آیا اتفاقی برای فلیپین نخواهد افتاد ؟
طبیثعی است که اقدامات چین ، این کشور کم جمعیت و کوچک ( در مقابل چین ) را بترساند و نگران کند. در این صورت چه کاری جز تسلیم از این کشور کوچک برخواهد آمد؟
غرب نیز کاری مثل داستان اوکراین را در پیش خواهد گرفت . و کسی که ضرر میکند ، مردم فلیپین هستند.
تنها راه کار آنها دعوت از غرب ( بخصوص آمریکا ) است . حداقل باید یک پایگاه نظامی مشابه پایگاه احداث شده چینی در مقابل آن ایجاد شود. انوتع رادار و تجهیزات ضد هوایی و غیره .
هزینه این کار زیاد نیست . بخصوص که میتوان به جای یک پایگاه چندین پایگاه در مقابل دریا ایجاد نمود. همه این پایگاه ها نیز دارای تجهیزات حقیقی میتوانند نباشند . خیلی از تجهیزات میتواند ماکت باشد ، به صورتی که از خارج تشخیص آن ممکن نباشد و فقط دارنده این تجهیزات بداند که کدام یک واقعی است . 
این کار نه فقط فلیپین ، بلکه در ویتنام نیز قابل اجرا است . ویتنام نیز وضعیت مشابهی دارد . آنها نیز میتوانند به شدت نگران استقلال و تمامیت ارضی خود باشند. کما این که هر دو کشور شاهد تصرف جزایر خود بوسیله چین بوده اند.
جدای از ابراز نگرانی چینی ها چه میتوانند انجام دهند ؟ به جز هزینه کردن در خصوص ایجاد ساختار نظامی در مقابل پایگاه های آمریکایی راه دیگری ندارند .
در واقع یک رقابت تسلیحاتی و یک دیوار ماژالان در آنجا شکل خواهد گرفت . یک دیوار حقیقی ( طرف چینی ) و دیوار مقایل مجازی و غیر واقعی ( طرف مقابل ) 
به این ترتیب دو طرف در دو سوی این خط فرضی متوقف خواهند ماند . یک طرف هزینه زیاد کرده و نزدیک مرزهای خود تجهیزات زیادی نصب نموده . در حالی که طرف دیگر هزینه زیادی نکرده و یک دیوار فرضی برای جلوگیری از توسعه اژدهای زرد ایجاد نموده است . 
این کار ضمن جلوگیری از پیشروی چینی ها در مرزهای مورد بحث منابع مالی و رزمی آنها را نیز به خود مشغول نگاه خواهد داشت . 
این یعنی هزینه در بخشی که بازگشتی برای رشد اقتصادی چین نخواهد داشت . شاید با کاهش رشد اقتصادی چین ، هندوستان بتواند به ایشان برسد .




هیچ نظری موجود نیست: