۱۳۹۷-۰۲-۰۴

پادشاه مصلح ، دیکتاتوری ، چند حزبی و جمهوری یا ...

وقتی از اصلاح امور کشورها صحبت میشود ، اولین چیزی که در مقابل ما قرار دارد ، عالی ترین سطوح حاکمیت و روشهای اداره آن کشور است . اما از سوی دیگر ملاحظه میکنیم که همه انواع حکومتها ، نمونه های موفق و بسیار بد دارند . 
این روشهای حکومت داری نیست که تعیین کننده موفقیت و آسایش ملتها است . آنچه آسایش و رفاه ملتها را تعیین میکند ، رفتار مثبت پیش رونده سیستمهای کشور میباشد . 
اما همان خوبی و رفاه و آسایش که به راحتی همه با آن صحبت میکنیم و مثلا آزادی که برای هر شهروند متصور هستیم ، فرد به فرد فرق میکند !
اول باید تعریف اساسی از آنچه میخواهیم و مطلوب است داشته باشیم . آزادی فردی و گروهی ( اجتماعی از خانواده تا شهرها ) چگونه است و چه حدودی دارد . آسایش و حق حیات افراد و جوامع چگونه باید باشد . و اگر به هر دلیل نشد چه باید کرد ؟
وقتی این گونه امور تعریف و بر اساس آنها توافق صورت گرفت ، هم سیستم چند حزبی و جمهوری میتواند آنرا اجرا کند و هم دیکتاتور مصلح و بسیاری دیگر از انواع حکومتها . 
گام اول برای جوامع تعیین این است که واقعا چه میخواهند . و از سوی دیگر روی تنوع آنچه میخواهند ، حق این تنوع را برای هم به محترم بشمارند.
آنچه باعث میشود شکل بیرونی سیستم اداره مملکت چه باشد تابع شرایط زمانی و محیطی داخلی و خارجی است . 
اما آنچه در کشور پیاده میشود ، آمچیزی است که نخبگان کشور فکر میکنند برای مردم و کشور مفید است . این بخش باید اصلاح شود.


۱۳۹۷-۰۲-۰۳

کاربرد ویز برای پلیس

وظیفه پلیس خدمت رسانی به مردم است . این نرم افزار نیز حضور پلیس را به مردم اطلاع رسانی میکند. گر چه لازم است بعضی وقتها پلیس عملیات نامحسوس انجام دهد ، برای ان مواقع نیروی انتظامی پلیس نامحسوس دارد که به وظایف خود عمل میکنند.
یکی از موارد مهمی که برای آن انواع اپلیکیشن ها نوشته شده ، اعلام نیاز به پلیس است . اگر کسی تصادف کرده باشد و یا نیاز به خدمات مرتبط امنیتی ، بهداشتی و غیره داشته باشد ، این نرم افزار میتواند پذیرای این درخواست باشد تا پلیس هایی که آنلاین هستند ، پیام کمک مردم را بشنوند ( حذف اپراتور های بین راهی ) با این روش نزدیکترین پلیس اعلام میدارد که به محل خواهد رفت و نه تنها دفتر مرکزی پلیس این رفتار پلیسها را کنترل خواهد کرد ، بلکه در صورت نیاز و با تعامل با پلیس های نزدیک نسبت به اقدامات تکمیلی و هر کاری که نیاز به مدیریت داشته باشد ، اقدام میکند.
با این روش نیازمندان خدمات پلیسی و موارد مشابه با سرعت بیشتری نیازشان برآورده میشود و سرعت خدمت رسانی نیز اضافه میشود. از سوی دیگر پلیس نیز از بهترین مسیر ترافیکی ممکن به مقصد خواهد رفت و میتواند اعلام نماید که چند دقیقه بعد به محل حادثه خواهد رسید و بسیاری از موارد دیگر که میتوان به از این گونه اپلیکیشن ها استفاده نمود.



اهمیت تقاضا به عنوان عامل ثروت و سلاح

میزان مصرف یک کشور باید با میزان تولید آن کشور در تعادل باشد در غیر اینصورت کشور با مشکل مواجه می شود,  اما نقش تقاضا و قدرت آن کمتر دیده شده و در خصوص آن کمتر صحبت شده است. 
میزان واردات از هر کشور , تنوع نوع کالا وارداتی و  میزان قیمت و کیفیت آن میتواند بصورت یک عامل مهم در داخل و در مواجهه با سایر کشورها باشد.
توزیع نیروی کار در داخل , هدایت مصرف به سوی مناطق خاص جغرافیایی در داخل یا خارج ممکن است,  همچنین قدرت چانه زنی در تجارت خارجی,  مبادله پایاپای,  مبادله با رازهایی که ما بخواهیم,  میتواند به صورت یک سلاح یا ابزار تاثیر گذاری در جهان خارج مورد استفاده قرار گیرد. 
از سمت داخل , هدایت سود فروش به خریدار در سهیم کردن خریدار در مالکیت فروشگاه ها و شرکتهای تولیدی و هر تجارت داخل کشور,  میتواند باعث افزایش ثروت مردم کشور از طریق مصرف گردد. این روشی است که شرکتهای بزرگ ثروت را به سمت خود جذب می کنند.
از سوی دیگر تامین منابع مالی شرکتهای داخلی و خارجی بصورت سهیم شدن مردم در آنها بهترین روش تامین نقدینگی است . این روش علاوه بر تضمین اقتصادی بودن فعالیتها ، به این نکته نیز اشاره دارد که آیا مردم میخواهند در محل شرکتها ، فعالیتهای خاصی صورت پذیرد یا نه . اگر خواستند ، سرمایه گذاری میکنند و در صورت عدم سرمایه گذاری ( حتی اگر توجیه اقتصادی نیز موجود باشد ) اینگونه شرکتها نخواهند توانست فعالیت نمایند.




۱۳۹۷-۰۲-۰۱

کرم های پلاستیک خوار , سلاح خطرناک


گر چه میتوان این سلاح را در ابعاد کوچکتر هم ساخت , اما همین اندازه را در نظر بگیرید که ممکن است چه بر سر کابل برق خانه های یک شهر بیاورد. ویلاها زمانی که سکنه ندارند , میتوانند جولان گاه این حشره باشد و برق ساختمان را از کار انداخته و به محض کلید زدن آتش‌سوزی ایجاد نماید.
سلاحهای هسته‌ای و غیر هسته‌ای که الان فعال نیست (اگر این حشره با برق مشکل داشته باشد ) هدف این حشره و موارد مشابه میتواند باشد.
تمام تابلوهای برق و حتی کامپیوتر های خاموش خوراک این حشره میتواند باشد.
در واقع کاربرد نظامی این حشره بسیار زیاد است. شاید بیشتر از کارکرد زیست محیطی که برای آن طراحی شده !
امید است استفاده از این قبیل موارد با کنترل و در محیط های آزمایشی باشد. اگر اینگونه سلاحها به دست گروههای تروریستی بیفتد میتوانند برنامه‌های خطرناکی را بوجود آورند .

آن زن پلیس چه فکر می کرد ؟

قبل از این که در خودرو سوار شده و به سر کار بیاید , فکر میکرد , یک روز دیگر برای انجام وظیفه.  خدمت به جامعه و غیره,  این در کنار فکر به مشکلات روزمره همه مردم شهر تهران , ترافیک و غیره.
از خودرو پیاده شده و با استرسی که داشته به یک ناهنجاری از قبل در ذهن داشته برخورد کرده و اقدام لازم را انجام داده , در راه انجام وظیفه,  لازم شده خشونت هم به کار بگیرد , احیانا ناسزا اگر بیان می شد هم بی اختیار بود. در دعوا نان و حلوا تقسیم نمیکنند .
اما پلیس با مردم دعوا ندارد , خادم مردم باید باشد . اگر نباشد .... خادم قانون است , یا استنباط او یا رییس مربوطه از قانون . وقتی خود را وابسته به مردم نداد , مثل پلیس آمریکا به راحتی دست به اسلحه میبرد و با تصور اینکه شخص مقابل , یعنی مجرم اسلحه در دست دارد یا خطر دارد , هفت گلوله به او شلیک می کند! هفت گلوله لازم نبود , با یک گلوله میشود مجرم را زمین گیر کرد.
بقیه گلوله ها بدلیل گذشتن از یک حد رفتاری است.
آن زن پلیس هم همینطور,  از یک حدی گذشت.
وقتی از یک حدی گذشتی , شکنجه هم توجیه پذیر می گردد. وقتی شکنجه برای کسی موجه شد , برای دیگران هم ممکن الاجرا میشود.
یعنی بعضی افراد از یک حدودی گذشته‌اند که برای جامعه خطرناک هستند. باید جامعه را در مقابل آنها حفاظت کرد. اما چگونه ؟
اول باید آنها را شناخت و سپس با موارد قانونی آنها را به نحو مقتضی از برخوردهای اجتماعی جدا کرد. کار دفتری و از این قبیل امور , میتواند برای آنها مفید باشند. از سوی دیگر باید زیر نظر روانشناس باشند. باید کنترل گردند.
ضمنا این که چگونه اینطور شده‌اند بررسی و از دوباره سازی ایشان جلوگیری شود.

روش مناسب تغییر پول ملی برای یک یا چند ارز

در کشورهای دیگر یک میزان مشخصی از صفرها را کم میکنند و پول جدید را به گردش در می آورند . اما اگر اصلاحات لازم را انجام نداده باشند ، واحد پول جدید نیز به مشکلات واحد پول قبلی دچار خواهد شد.
راه مناسب برای میانبر گذشت از همه موانع ( ضمن اصلاح ساختارهای ارز شناور ) میتواند بدینگونه باشد که یک واحد پول جدید را با میزان مشخصی از ارز مبنا فیکس کنیم . مثلا یک ریال جدید را برابر یک یورو قرار دهیم . این برابری برای یکسال میتواند ادامه یابد و پول جدید بعد از این مدت بصورت شناور با ارزهای معتبر جهانی میتواند نوسان نماید . 
طبیعی است که برابری ریال قدیم با ریال جدید تابع نوسان نرخ ارز ریال قدیم و یورو خواهد بود. 
در ریال جدید واحد فرعی پول نیز باید داشته باشیم که مطابق همه کشورها " یک صدم " یا سنت خواهد بود. 
پس یک صدم ریال جدید برابر یک سنت یورو خواهد شد . 
از سوی دیگر در طی زمان ریال جدید و یورو نیز نوسان خواهند کرد و بر اساس رویدادهای دو منطقه اقتصادی نرخ تبدیل ارزها تغییر خواهند کرد.
 بخش تعویض پول دو بخش دارد . بخش اول که تبدیل پولهای موجود در بانکها است که در روزهای اول تبدیل واحد پولی عملی خوهد شد . اما بخش دوم که تبدیل پولهای نقد نزد مردم است و خصلت شناوری باعث تغییر اندازه های آن میگردد، بخش کوچکی از نقدینگی است که درصد بالائی از آن نیز در روزهای اول تبدیل به واحد جدید تبدیل خواهد گردید.
این روش را برای تبدیل چند ارز به ریال نیز میتوان اجرا کرد .
سیاستهای درست اقتصادی باعث میشود تا تغییرات نرخ تبدیل با کمترین نوسان ممکنه باشد و کاهش یا افزایش مداوم ارزش نسبی ریال متوقف گردد.


۱۳۹۷-۰۱-۲۹

روز ارتش بر سربازان این سرزمین مبارک

قبل از این در یک پیکان مسافر کش , راننده اذعان داشت که تیمسار ارتش است. امروز در یک شرکت خصوصی یک سرهنگ بازنشسته را دیدم که راننده است.
غیرت ایرانیم به جوش آمد . اگر امکانات نداریم,  درجه ندهیم. اما اگر درجه نظامی دادیم , کاری کنیم که بیگانگان از عظمت و شوکت نظامیان ما وحشت کنند. فرماندهان ارشد نظامی نباید پس از بازنشستگی در کارهای غیر مرتبط اشتغال یابند. باید دولتها آنها را به کاری گمارده تا آیینه آینده نظامیان فعلی بوده و از سوی دیگر از تجارب آنها استفاده شود.
ایشان نوک آن پیکان هستند که همگی میگوییم :
اگر سر به سر تن به کشتن دهیم ,  از آن به که کشور به دشمن دهیم

۱۳۹۷-۰۱-۲۸

اجرای اصلاحات در ساختار دموکراسی

اصلاح سیستم ساختار سیاسی کشور را باید از مراکز جمعیتی و با تحقیق و نظارت اساتید دانشگاهی انجام داد. یک گروه از اساتید دانشگاهی لازم است وضعیت موجود را ثبت نمایند و همه جزئیات را مکتوب و شناسایی نموده ، تا بدانیم چه میزان از این ساختار موجود میتواند در ساختار بهینه مورد استفاده قرار گیرد. ( وقت این شناسایی برای اساتید دانشگاهی شش ماه کافی است )
از سوی دیگر به موازات گروه اول ، گروه دیگری از اساتید دانشگاهی طراحی سیستم اداره یک روستا را با همه جزئیات باید انجام دهند. ( روستا میتواند یک رنج جمعیتی داشته باشد ) سیسستم آموزش - بهداشت - آب و برق و تلفن و نیروی انتظامی و همه مواردی که مورد نیاز افراد روستا هست ، باید جزو فعالیتهای مجموعه روستا باشد . سیستم انتخابات باید به گونه ای باشد که این مجموعه به راحتی و با چابکی تغییر کرده  وبا توجه به سیستم های جدید مدیریتی و انتخاباتی فعالیت نماید. کلیه هزینه های این روستا با اهالی خواهد بود . این روستا در کنار هم قابل تکرار است و میتواند شهرهایی از اجتماع چند روستا یا منطقه شهری را ایجاد نماید .
برای مدیریت های شهری نیز از میان مدیران روستایی ، و به انتخاب خود ایشان ( مدیران روستایی و نه همه افراد ساکن روستا ها یا شهر ) شهردار و تیم شهرداری ( مدیریت شهری ) انتخاب خواهند شد .
شهرها و یا مناطق شهری ( روستایی ) علاوه بر هزینه های خود ، باید هزینه ادارت بالاتر را نیز فراهم کنند و این هزینه ها به نسبت تقسیم خواهد گردید. دولت نیز از این دولت شهرها هزینه اداری خواهد گرفت . این روش مالیات گیری و تعیین و انتخاب مقامات بالاتر ، میتواند مشکلات دموکراسی فعلی و تعیین افراد ضعیف را حل نماید.
در کنار این سیستم اداری از پایین به بالا ، لازم است برای سرزمینهایی که جمعیت ندارند و همچنین برای اتصال همه این دولت شهرها یک دولت مرکزی در پایتخت وجود داشته باشد . بخش اداره جمعیتی مانند سایر مناطق کشور است و این گروه نیز خود برای خود افراد طراز بالای اداری را تعیین خواهند نمود. 
از میان همه دولت شهرها یم مجلس بزرگ ( مشابه مجلس مهستان اشکانی ) تشکیل خواهد شد تا قانون کل کشور را نوشته و تصویب نمایند. این قانون دو بخش دارد ، لازم الاجرا و اختیاری - دولت شهرها باید بخش لازم را حتما اجرا کنند و بخش اختیاری را میتوانند بر اساس آداب و رسوم و مذهب و سلیقه های محلی تغییر دهند و با مجالس محلی آنچه میپسندند اجرا نمایند.
این دو گروه اساتید بهترین ساختار دولت - دموکراسی را طراحی مینمایند و به تدریج این سیستم اداری در شهرها با توجه به مطالعات و داشته های گروه اول ( شامل تعیین آنچه وجود دارد) پیاده سازی خواهد گردید. بقیه امکانات و داشته های شهری و کشوری به دولت رسیده تا مدیریت صحیح این بخشها را در مطالعات جداگانه تعیین و پیاده سازی نماید. مواردی مانند مقوله راه ها که خارج از محدوده شهرها است و سدها و نیروگاه ها و بسیاری موارد دیگر که نیازمند مطالعات جداگانه است .


که یکی هست و هیچ نیست جز او *** وحده لااله الاهو

چشم دل باز کن که جان بینی *** آنچه نادیدنی است آن بینی
گر به اقلیم عشق روی آری *** همه آفاق گلستان بینی
بر همه اهل آن زمین به مراد *** گردش دور آسمان بینی
آنچه بینی دلت همان خواهد *** وانچه خواهد دلت همان بینی
...
هاتف اصفهانی
شاه نعمت الله ولی میفرماید
که همه ظاهرند و باطن یار
لیس فی الدار غیره دیار
والسلام




۱۳۹۷-۰۱-۲۶

تمدن کشاورزی از خاورمیانه شروع شد یا مصر؟ برای بررسی شخصی

به احتمال زیاد " خاور میانه"
داستان به بیش از 8000 سال پیش بر میگردد. در آن زمانها دوره یخبندان نیمکره شمالی را پوشانده بود. اکثر اروپا و بخشهای شمالی ایران امروزی و تقریبا تمام ترکیه زیر یخ بود.
آبهای اقیانوسها از 70 تا 120 متر پایین تر از وضعیت فعلی بود و صحرای آفریقا دارای دریاچه های اب شیرین و بارندگی زیاد بود. مردم آن سرزمینها با شکار روزگار میگذراندند. با خشک شدن منابع آبی صحرای آفریقا آنها به سمت رود نیل مهاجرت کردند و تمدن مصری و حکومت فرعونها در مصر شروع شد. در آن تاریخ کشاورزی در مصر شروع شد و یا آنچه از قبل وجود داشت رشد جهش گونه یافت . به این ترتیب غذا برای نیروهای غیر مولد مثل سربازان فراهم آمد و ارتش و سلاطین بزرگ امکان پیدایش یافتند.
از سوی دیگر ، رودهای دجله و فرات و کارون نیز نه به بزرگی امروز وجود داشتند. سرزمینهای این رودها معتدل و دارای پوشش گیاهی کافی برای رشد انواع زندگی حیوانات بوده است . این رودها با توجه به پایین بودن سطح دریاهای آزاد ، در بستر خلیج فارس امتداد داشتند و در جایی نزدیک تنگه هرمز به اقیانوس میریختند. 
بستر خلیج فارس قبل از این ( در  دوره های قبل از یخبندان ) زیر آب بوده و در دوره یخبندان از زیر آب بیرون آماده ، از سوی دیگر بارندگی در این نواحی باعث شده تا شوری خاک رفع شده و خاک رسوبی خوبی برای کشاورزی موجود باشد . 
بصورت بالقوه در این منطقه امکان کشاورزی های وسیع فراهم بوده است . 
با آب شدن یخها  و بالا آمدن سطح دریاها ( که این امر به تدریج بوده ) مردم کنار رودها به تدریج به سمت بالای رودها مهاجرت میکردند. 
ایجاد تمدن ایلامی یکباره بوجود نیامده ، به احتمال زیاد آنها ازسرزمینهای پست تر به حوالی اروند رود و کارون مهاجرت کرده بودند.
آنچه ما از تمدن ایلامی داریم مربوط به زمان شکوه دولت ایلامی و اواخر دوره ایشان است . کمتر اطلاعاتی از اوایل تمدن ایلامی و تاریخ قبل از آن موجود است .
جدای از تاریخ قدیمی تر آفریقا که از آن اطلاعات کمتری داریم ، در نزدیکی خلیج کوچ در شمال شهر بزرگ بمبئی هندوستان ، در زیر اب سک شهر 48000 ساله یافت شده است . این شهر در زمانی که سطح آبها پایین تر بود وجود داشته و برای زندگی شهری نیازمند تجارت شکل گرفته و تامین غذا به میزان کافی هستیم . این یعنی احتمال وجود کشاورزی در آن سرزمینها بوده است . 
همچنین میدانیم که در دوره میانه سنگی تولید داس های سنگی معمول بوده ، ( 10 الی 20 هزار سال پیش ) و دانه های جمع آوری شده مشاهده شده است ، اما هنوز آثار کشاورزی مشهود نشده است . شاید با استفاده از منطق و اقتصاد شهرهای باستانی بتوانیم تشخیص دهیم که نیاز غذایی ایشان چگونه میتوانسته تامین گردد. در بسیاری از مناطق جغرافیایی مثل تخت جمشید لوله های سفالی انتقال شیر از کوهستان وجود داشته است . با کنار هم قرار دادن تکنولوژی ها در هر زمان و انتقال این تکنولوژی ها در سرزمینها میتوان در خصوص بسیاری مسائل تحلیل درستی داشت .
همچنین احتمال وجود تکنولوژی هایی مانند کشاورزی قبل از عصر یخبندان نیز وجود دارد ، گر چه در این خصوص اطلاعات کاملی موجود نیست .
به خاطر داشته باشیم که نوع انسان فعلی در آن زمانها در اقلیت بوده و احتمالا انواع نئاندرتال و سایر انواع زیر شاخه های انسانی با انسان فعلی در طول سالیان دراز با یکدیگر زندگی میکردند. ( احتمالا در مکانهای مختلف  زیرا انسانهای ترکیبی را شاهد نبوده ایم )
28 فروردین اضافه شد
منابعی مشاهده شده که اذعان میدارد در 7000 سال پیش در چین در کنار رود زرد و یانگ تسه کشاورزی صورت میگرفته است . نظر به این که آن مردمان از غرب به آن حدود مهاجرت کرده بودند ، به احتمال زیاد خیلی قبل از آن تاریخ نیز کشاورزی صورت میگرفته است .