۱۳۹۷-۰۱-۲۶

تمدن کشاورزی از خاورمیانه شروع شد یا مصر؟ برای بررسی شخصی

به احتمال زیاد " خاور میانه"
داستان به بیش از 8000 سال پیش بر میگردد. در آن زمانها دوره یخبندان نیمکره شمالی را پوشانده بود. اکثر اروپا و بخشهای شمالی ایران امروزی و تقریبا تمام ترکیه زیر یخ بود.
آبهای اقیانوسها از 70 تا 120 متر پایین تر از وضعیت فعلی بود و صحرای آفریقا دارای دریاچه های اب شیرین و بارندگی زیاد بود. مردم آن سرزمینها با شکار روزگار میگذراندند. با خشک شدن منابع آبی صحرای آفریقا آنها به سمت رود نیل مهاجرت کردند و تمدن مصری و حکومت فرعونها در مصر شروع شد. در آن تاریخ کشاورزی در مصر شروع شد و یا آنچه از قبل وجود داشت رشد جهش گونه یافت . به این ترتیب غذا برای نیروهای غیر مولد مثل سربازان فراهم آمد و ارتش و سلاطین بزرگ امکان پیدایش یافتند.
از سوی دیگر ، رودهای دجله و فرات و کارون نیز نه به بزرگی امروز وجود داشتند. سرزمینهای این رودها معتدل و دارای پوشش گیاهی کافی برای رشد انواع زندگی حیوانات بوده است . این رودها با توجه به پایین بودن سطح دریاهای آزاد ، در بستر خلیج فارس امتداد داشتند و در جایی نزدیک تنگه هرمز به اقیانوس میریختند. 
بستر خلیج فارس قبل از این ( در  دوره های قبل از یخبندان ) زیر آب بوده و در دوره یخبندان از زیر آب بیرون آماده ، از سوی دیگر بارندگی در این نواحی باعث شده تا شوری خاک رفع شده و خاک رسوبی خوبی برای کشاورزی موجود باشد . 
بصورت بالقوه در این منطقه امکان کشاورزی های وسیع فراهم بوده است . 
با آب شدن یخها  و بالا آمدن سطح دریاها ( که این امر به تدریج بوده ) مردم کنار رودها به تدریج به سمت بالای رودها مهاجرت میکردند. 
ایجاد تمدن ایلامی یکباره بوجود نیامده ، به احتمال زیاد آنها ازسرزمینهای پست تر به حوالی اروند رود و کارون مهاجرت کرده بودند.
آنچه ما از تمدن ایلامی داریم مربوط به زمان شکوه دولت ایلامی و اواخر دوره ایشان است . کمتر اطلاعاتی از اوایل تمدن ایلامی و تاریخ قبل از آن موجود است .
جدای از تاریخ قدیمی تر آفریقا که از آن اطلاعات کمتری داریم ، در نزدیکی خلیج کوچ در شمال شهر بزرگ بمبئی هندوستان ، در زیر اب سک شهر 48000 ساله یافت شده است . این شهر در زمانی که سطح آبها پایین تر بود وجود داشته و برای زندگی شهری نیازمند تجارت شکل گرفته و تامین غذا به میزان کافی هستیم . این یعنی احتمال وجود کشاورزی در آن سرزمینها بوده است . 
همچنین میدانیم که در دوره میانه سنگی تولید داس های سنگی معمول بوده ، ( 10 الی 20 هزار سال پیش ) و دانه های جمع آوری شده مشاهده شده است ، اما هنوز آثار کشاورزی مشهود نشده است . شاید با استفاده از منطق و اقتصاد شهرهای باستانی بتوانیم تشخیص دهیم که نیاز غذایی ایشان چگونه میتوانسته تامین گردد. در بسیاری از مناطق جغرافیایی مثل تخت جمشید لوله های سفالی انتقال شیر از کوهستان وجود داشته است . با کنار هم قرار دادن تکنولوژی ها در هر زمان و انتقال این تکنولوژی ها در سرزمینها میتوان در خصوص بسیاری مسائل تحلیل درستی داشت .
همچنین احتمال وجود تکنولوژی هایی مانند کشاورزی قبل از عصر یخبندان نیز وجود دارد ، گر چه در این خصوص اطلاعات کاملی موجود نیست .
به خاطر داشته باشیم که نوع انسان فعلی در آن زمانها در اقلیت بوده و احتمالا انواع نئاندرتال و سایر انواع زیر شاخه های انسانی با انسان فعلی در طول سالیان دراز با یکدیگر زندگی میکردند. ( احتمالا در مکانهای مختلف  زیرا انسانهای ترکیبی را شاهد نبوده ایم )
28 فروردین اضافه شد
منابعی مشاهده شده که اذعان میدارد در 7000 سال پیش در چین در کنار رود زرد و یانگ تسه کشاورزی صورت میگرفته است . نظر به این که آن مردمان از غرب به آن حدود مهاجرت کرده بودند ، به احتمال زیاد خیلی قبل از آن تاریخ نیز کشاورزی صورت میگرفته است .

هیچ نظری موجود نیست: