۱۳۹۷-۰۲-۱۰

اولويتهاي نادرست سياست خارجي آمريكا

بخش بزرگي از آبهاي آزاد بين المللي و جزاير مورد مناقشه آسياي جنوب شرقي توسط چين اشغال شده است . آمريكا نيز فقط چند بار از آن مناطق عبور نموده است. شايد اين تنها كاري بود كه ميتوانست انجام دهد.
در عوض سياست بلند مدت آمريكا خالي كردن نقش خود در جهان و واگذاري به چين است !
در مقابل در اين سوي جهان براي كشورهاي منطقه گردن كشي ميكند و به ريز و درشت كشورهاي خاورميانه با روشهاي مستقيم يا غير مستقيم فشار مي آورد .
در آن سو " دست نشانده " چين سلاحهاي هسته اي را يكي بعد از ديگري در نزديكي مرز چين آزمايش ميكند و قدرت هسته اي خود را به نمايش ميگذارد . در واقع شايد در آن سايت هسته اي فقط چيني ها حضور داشته باشند و آزمايش نمايند. و حالا سخن از نابودي آن سايت ميكنند و به اين بهانه خواستار خروج هر گونه سلاح هسته اي از شبه جزيره كره ميشوند !
اين يعني احتمالا آمريكا سلاح هسته اي در كره جنوبي داشته و با اين ترفند چين ،‌آمريكا ناچار ميشود آن سلاحها را از شبه جزيره خارج نمايد ! بازي قشنگي ترتيب داده شده بود.
حالا علاوه بر همه امتيازات ، هر لحظه كره شمالي ميتواند ادعا كند به سرعت با دانش فني موجود ، يك سلاح هسته اي ساخته است !
در مقابل دانش و تجربه ادعايي كره شمالي چه ميتوان كرد ؟ امروز با سرعت زياد كره شمالي ميتواند از سلاح هسته اي و موشكي با ظرفيت بالا استفاده نمايد و توجيه نيز دارد كه اين تكنولویي داخلي است .
در مقابل اين بازيهاي همراه با پيروزي چين ،‌ اخبار و فشارهاي سياست خارجي در اين سوي جهان جريان دارد .
مقوله بازي غرب با چين نه در شبه جزيره كره ( كه طرف چيني دست پيش دارد )‌بلكه در درياي چين جنوبي است . در آنجا چين كشور ثالث ندارد و اين در حالي است كه غربي ها طرف ثالث متعدد دارند .
حداقل بازي مشابه شبه جزيره كره را ميتوان در اينجا برعكس اجرا نمود. اين كه كدام كشور توان اجراي نقش كره شمالي را دارد ، بستگي به موجودي رهبران فعلي و آينده نزديك كشورهاي منطقه است  و البته خود غربي ها آن را بهتر ميشناسند.
دير يا زود لازم است كه بازيهاي جهاني به آن سوي جهان كشيده شود. 


هیچ نظری موجود نیست: