۱۳۹۷-۰۲-۰۸

خرید هواپیمای جنگی چینی گام بعدی ایران

در حال حاضر در ناوگان دفاع هوایی کشور هواپیماهای آمریکایی و روسی وجود دارند و همافران ایرانی با ساختار طراحی و کاربرد طراحی هر دو دسته مهندسان دو سوی اقیانوس آرام آشنا هستند.
گر چه تجربه نشان داده که هواپیماهای آمریکایی از قدرت و مزایای بیشتری نسبت به انواع روسی برخوردار است . اما برتری هوایی آمریکا ادامه دار نخواهد بود و خود طرف غربی نیز اذعان میدارد که به زودی توان نظامی چین در کنار توان اقتصادی ، از طرف غربی پیشی خواهد گرفت .
برای ما که بصورت بالقوه در همسایگی چین قرار داریم ، لازم است از توان نظامی و طراحی آنها اطلاع داشته باشیم و از سوی دیگر باید بتوانیم از پیشرفت نظامی آن کشور برای مقاصد دفاعی خود برخوردار گردیم .
با توجه به نقشی که کشور چین برای خود قائل است ، باید بتواند در دریای چین با بهترین هواپیماهای نظامی آمریکایی مصاف داشته باشد . در نتیجه توان اقتصادی و مهندسی چینی در جهت بهبود سلاحهای نظامی آنها (بخصوص در اینجا برای جنگنده های نظامی) به زودی توان سلاحهای چینی از طرف غربی پیشی خواهد گرفت و یا حداقل در حد رقابت با آنها خواهد شد .
از این رو با توجه به هزینه کمتر قیمت تمام شده هواپیماهای چینی با بودجه مشخص تسلیحات بیشتر بازدارنده  میتوان از طرف چینی خرید .( در غرب شبکه سود آوری اقتصاد بازار آزاد باعث میشود قیمت تمام شده هر تکنولوژی نسبت به طرف چینی بیشتر باشد - ضمن این که در خصوص مقوله پیشرفت نظامی خود دولت چین مکانیسم های حمایتی نیز برای صنایع نظامی در نظر میگیرد که خرید از طرف چینی را مقرون به صرفه میسازد .) 
نکته مهم دیگر این است که نظامیان ما با مستشاران نظامی چینی طرف مذاکره خواهند شد و از تخصص آنها میتوانند استفاده نمایند . با توجه به خطر بالقوه چین برای ایران ، دانستن روش تفکر و استراتژی های نظامی آنها برای کشور خیلی مفید خواهد بود.
در این ارتباط لزوم آموزش زبانهای طرفین برای نظامیان و سایر مردم دو کشور مطرح میگرد. امکان درج حروف فارسی روی سلاحهای چینی ( برای سهولت استفاده به جای حروف چینی ) باعث میگرد که این سلاحها شبیه سلاحهای ساخت ایران گردند . 
سایر مزایا و استفاده از کشورهای دیگر با شرایط مشابه مانند هندوستان نیز باید مورد بررسی قرار گیرد . 
موقعیت سوق الجیشی ایران در وسط جهان ( خاور میانه ) باعث میگردد فرصتها و خطرات منحصر به فردی برای مردم این سرزمین وجود داشته باشد .
اگر از فرصتها استفاده نگردد و یا خطرات دیده نشود یا کوچک شمرده گردد ، ضررهای بزرگ گریبانگیر کشور میشود .



هیچ نظری موجود نیست: