۱۳۹۷-۰۲-۰۹

پایه پل معلق

در مسافت هاي طولاني دريايي و رودخانه اي ، بخصوص براي مكانهايي كه عمق دريا زياد است ،‌ براي پايه پل هاي معلق چه ميتوان كرد ؟
آيا ميشود يك پايه پل شناور ساخت ؟ بلي 
نيروهايي كه به روي پايه پل وارد ميگردد انواع مختلفي دارد ،‌اگر بتوانيم همه اين نيروها را بالانس كنيم ، سيستم در حالت پايدار قرار ميگيرد .
نيروي وزني روي پايه ها در حدود چند هزار تن است ، اما نيروهاي طولي ( در جهت طول پل ) را ميتوان بالانس كرد و بصورت يكنواخت آنرا خنثي نمود. براي نيروهاي عرضي ( عمود به جهت طولي پل ) نير بايد فكري كرد. بر حسب مورد نيروها بايد محاسبه و با انواع راه كارها ، مانند كابل هاي مهار به زير سطح آب و يا به نقاط ديگر ساحل و كم عمق ، آنها را مهار نمود.
هر متر مكعب آب يك تن وزن دارد ، بنابراين يك استوانه فلزي با عمق يازده متر و قطر 11 متر ميتواند هزار تن نيروي عمودي را تحمل نمايد . مدلهاي اين گونه پايه ها را به عنوان سكوهاي شناور در درياهاي عميق استفاده ميكنيم .
نمونه كاربرد اين گونه پايه هاي معلق و درياهاي عميق در تنگه هرمز( با طول حدود 60 كيلومتر) و ساير تنگه هاي مشابه است . تنگه جبل الطارق( با طول حدود 17 كيلومتر) ميتواند راه زميني و خط آهن را بين قاره اروپا و آفريقا برقرار نمايد و هزينه هاي دو مرحله تخليه و بارگيري را در آن تنگه به ميزان چشمگيري كاهش دهد.
تنگه آدرياتيك با طول حدود 80 كيلومتر
پل جزيره قبرس به طول حدود 74 كيلومتر
پل تنگه جيبوتي با طول حدود 21 كيلومتر
پل اتصال سريلانكا به هندوستان حدود 30 كيلومتر
پل هاي زيادي براي اتصال جزاير اندونزي و فيليپين به يكديگر و به خشكي مالزي 
اتصال جزاير ژاپن به يكديگر و به شبه جزيره ساخالين روسيه
تنگه برينگ با دو پل 36 كيلومتري 
و موارد زیاد دیگری که بعد از امکان سنجی و محاسبه هزینه و فایده احداث میتوان از این تکنولوژی استفاده نمود.
پایه های آویزان از زیپلن نیز نوع دیگری از پایه پل میباشد که نیازمند طراحی و توسعه میباشد.

هیچ نظری موجود نیست: