۱۳۹۷-۰۲-۲۸

تابعیت مجازی

دور از انتظار نیست که وضعیت مردم ایران آنچنان خوب شود که به عنوان یکی از مقاصد مهاجرت جهانی درآید . قبلا بارها اینچنین بوده,  در آینده نیز اینچنین خواهد شد.
اما برای کسانی که دور هستند و یا وابستگی هایی دارند که حضور فیزیکی ایشان را مشکل یا ناممکن می کند.  برای آنها چه میتوان کرد ؟
وضع قوانین و حمایت دولت از شهروندان است که موجب بهبود شرایط زندگی و مهاجرت مردم میگردد . اگر بتوانیم این موارد را در خانه مردم سراسر دنیا ارائه کنیم , میتوانیم شهروندان مجازی که دارای تابعیت ایرانی هستند ایجاد کنیم.
برای این کار باید قوانین بصورتی در آیند که باعث بهبود زندگی همه مردم گردند. مواردی مانند مالیات و تامین اجتماعی می‌تواند فرامرزی باشد. از کسانی که تابعیت ایرانی را در سرزمین خود انتخاب میکنند , میتوان مالیات گرفت و آنها را در شبکه تامین اجتماعی کشور پوشش داد.
اگر روش کار مناسب باشد مردم بدون دور شدن از سرزمین مادری میتوانند فعالیت کرده , از پوشش خدمات جهانی کشور برخوردار گردند.  و این خوب شدن اوضاع افراد باعث میشود که بقیه افراد نزدیک به فرد نیز علاقمند به استفاده از این خدمات گردند.
دولتها نیز وقتی ببینند با روشهای ایرانی اوضاع مردم را میتوان خوب کرد , علاقه‌مند به استفاده از آن خواهند گردید و همه مردم سرزمینشان را خوشبخت خواهند کرد. بهبود زندگی همه مردم جهان هدفی است که آرزوی اندیشمندان جهان است.  اگر ما بتوانیم در کشور خود الگوی مناسبی ارائه کنیم , با توجه به شبکه های ارتباطی جهانی میتوان این الگو را در جهان برای همگان عرضه نمود.

نگاهی از نوع قراردادی به برجام

یک معامله برای دو طرف باید شرایط یکسانی داشته باشد. نمیشود یک طرف اول کار فعالیت مهمی انجام دهد و در مقابل انتظار بازگشت بلند مدت داشته باشد.
معقول است که طرف مقابل از معامله خارج شود. آنچه میخواست اول کار گرفته و دلیل منطقی برای ماندن در قرارداد ندارد.
برجام نیز اینچنین بود.  ما درون هسته آب سنگین اراک بتن ریختیم و سانتریفیوژها را فرستادیم انبار  , آنچه به تدریج باید انجام میدادیم در همین وضعیت ماندن بود . ( حجم کمتری از کارهای شروع کار )
اما طرف مقابل در ابتدا کار کوچکی باید انجام میداد. قفل روی پول ما را باز میکرد ( واقعا این کار چقدر برای آنها هزینه داشت !) و آنها ادا میکردند این کار بزرگی بود برای ایران ! ( دریافت طلب میتواند مهم باشد , اما نشانه شریک تجاری بد است )
آنچه غربیها در طول زمان باید میدادند بیشتر بود! تحمل یک قدرت منطقه‌ای در طول زمان . برای کوتاه مدت میشد تحمل کرد , اما نه برای بلند مدت.
از ابتدا این یک قرارداد با عدم بالانس تعهدات دو طرف بود. معلوم بود که نمیتواند ادامه دار باشد.
در قراردادهایی که در آینده باید ببندیم , کمی هوشمندانه تر باید به تعهدات دو طرف نگاه کنیم.
طرف اروپایی و آمریکایی دارای تجارب بیشتر قراردادهایی از این دست بودند و احتمالا از روز اول میدانستند که نهایت کار چه خواهد شد . ما از این تجارب محروم بودیم. ...

۱۳۹۷-۰۲-۲۵

چرا پارکها سهمیه آب ندارند و بیش از حد از آب استفاده می کنند؟

صرفه جویی آب در همه موارد لازم و باید سرلوحه کار قرار بگیرد . در این میان مواردی که توسط شهروندان مشاهده میشود ، باعث آموزش شهروندان ( بخصوص کودکان ) میگردد. 
یکی از مواردی که در شهرها میبینم نامحدودی آب در دسترس برای فضای سبز شهرها است . هیچ کنترلی روی میزان آب مصرفی و نحوه استفاده وجود نداد . معمولا ( اکثر موارد ) این آب از چاه ها بدست می آید و منابع آب زیر زمینی شهرها را کاهش میدهد . به نحوی که اذعان میگردد مثلا شهر تهران سالانه 20 سانت فرونشست دارد . ( همینطور همه شهرهای بزرگ و بیشتر شهرهای متوسط و کوچک )
لازم است تدابیری اندیشیده و اجرا گردد تا ضمن حفظ فضای سبز شهری ، کمترین میزان هدر رفت آب ( اغلب ناشی از تبخیر ) حاصل گردد. همچنین آن میزان سبزینه ای که لازم نیست وجود داشته باشد ( مثل علفهای هرز ) کنترل گردد و از و توسعه آنها جلوگیری گردد. 
همچنین لازم است موارد زیر رعایت گردد.
حفظ تنوع حضور گیاه های مختلف در کنار یکیدیگر و آموزش همزیستی گیاهی از موارد دیگری است که مغفول مانده است.
اغلب گیاهان سطح شهرها غیر مثممر بوده و فقط جنبه زیبایی و سبز بودن از آنها انتظار میرود. باید از هر قطره آب غذا ساخته شود . این غذا اگر به تغذیه انسان نیز نرسد ، حیات وحش را تغذیه خواهد کرد .
در اغلب شهرهای جنوبی که گرم و خشک و دارای آفتاب بیشتر هستند ، لازم است با ایجاد سایه نسبت به کاشت دیگر محصولات اقدام نمود و د راین بین نخل یکی از مواردی است که امتحان خود را پس داده و در مناطقی از جنوب کشور کشاورزی زیر نخل ها انجام میگیرد .


ایجاد فاصله در بین ساختمانها در زلزله مفید است یا مضر؟

ایجاد درز انقطاع در ساختمانهای بزرگ نیز امری معقول است . در این موارد بدلیل تنشهای حرارتی معمول نیز ابعاد ساختمان تغییر کرده و اگر درز انقطاع نباشد ، ترکهایی در ساختمان بوجود خواهد آمد . 
اما در هنگام زلزله اتفاق دیگری رخ میدهد. 
فرکانس حرکت ساختمانها با یکدیگر یکسان نیست . این بدان معنی است که دو ساختمانی که با درز انقطاع با هم فاصله دارند با فرکانسهای مختلف ارتعاش کرده و در لحظاتی به یکدیگر ضربه میزنند !
خود این ضربات میتواند ساختمان را تخریب نماید !
برای حصول اطمینان از این که دو ساختمان با یکدیگر برخورد نکنند لازم است فواصل زیادی را ببین دو ساختمان داشته باشیم و این امر در بلوک های ساختمانی متداول شهری امکان پذیر نیست . ( در هنگام زلزله رفت و برگشت یک ساختمان چهار طبقه آنقدر که ساختمان فرو ریزد میتواند ادامه یابد . بسته به نوع اسکلت و ارتفاع سازه این میزان میتواند بیشتر از درز انقطاع باشد . )
این بدان معنا است که ساختمانها به یکدیگر ضربه میزنند و نظر به وزن بالای ساختمانها این ضربه ها نیرومند است و میتواند پایداری دیگر ساختمانها را برهم زند.
اگر درز انقطاع ساختمانها کم باشد ( در حد چند میلیمتر که برای رفع تنشهای حرارتی کافی باشد ) در جابجایی ارتعاش ساختمانها وقتی برخورد در فواصل حرکتی کوچک باشد ، نیروی حاصل از برخورد کمتر خواهد بود . 
با توجه به تفاوت فرکانس لرزشی دو ساختمان ، برخورد ضعیف آنها و حتی چسبیدن آنها به یکدیگر باعث میشود تا حرکتهای جانبی با یکدیگر خنثی گردد و لرزشها نتواند از یک حدی بزرگتر گردد.
این در حالی است که اگر فرکانسها با هم هارمونی داشته باشد ، میتواند موجب تشدید ( رزونانس) و در نهایت تخریب ساختمانها با زلزله های کوچک گردد. ( هم فرکانسی یا هارمونی سازه ها شرایط خیلی زیادی دارد و معمولا این اتفاق رخ نخواهد داد )
اخیرا در آئین نامه های ساختمانی میزان این درز انقطاع را زیاد کرده تا ساختمانها به یکدیگر برخورد نکنند . این کار نتیجه معکوس دارد و باعث ضربه ساختمانها به یکدیگر خواهد گردید و خود موجب خرابی ساختمانها در زلزله ها میگردد.


شبکه پخش فیلم بر اساس کشور سازنده

فرهنگ هر کشوری ویژگیهای خاصی دارد . اگر عرضه فرهنگی کشورها دسته بندی گردد ، مخاطب به راحتی این ویژگیها را درک میکند . اما اگر عرضه این فرهنگها مخلوط باشد ، مخاطب موارد فرهنگی را درهم و برهم میبیند و امکان دریافت فرهنگ مخاطب کاهش میابد .
یکی از بهترین روشهای دسته بندی اطلاعات بر اساس نمایش فیلمها و اخبار بر اساس کشور تهیه کننده آن خواهد بود . بدین ترتیب فرهنگ دیگر کشورها برای مخاطب بهتر قابل درک خواهد بود . از این رو لازم است مردم کشورمان با فرهنگهای کشور های زیر بر اساس وجود یک شبکه مستقل برای هر آیتم که فیلمها و اخبار مرتبط به ایشان را نمایش دهد داشته باشیم .
1- روسیه 
2- آمریکا
3- بریتانیا
4- فرانسه 
5- آلمان 
6- چین 
7- هند
8- کره 
9- ژاپن
10 - ترکیه 
11- آمریکای لاتین 
12- نیجریه 
13- آفریقای جنوبی
14 مصر و شمال آفریقا
15- استرالیا و نیوزلند
16- اندونزی و مالزی
17- سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی
و ...
عرضه اخبار و فیلمهای ایرانی به این محدوده های جغرافیایی نیز میتواند با آن شبکه ای که با فرهنگ ایشان آشنایی دارد اختصاص یابد . به این وسیله یک گردش دو سویه اطلاعاتی با مردم جهان خواهیم داشت .
تبادل فیلم و موارد دیگر نیز میتواند در کنار مناسبات تجاری مرتبط مطرح و فعالیت این مجموعه را اقتصادی نماید .
فعالیتهای این شبکه های تلوزیونی علاوه بر ایجاد اشتغال و افزایش تولید ناخالص ملی بصورت مستقیم ، 


کشتی در طوفان و ثابت نگه داشتن کابین

پاندول , وزنه میرا کردن تکانه

اگر به کشتی وزنه آویزان کنیم ( فنقی ها این روش را استفاده میکردند ) یک نیروی پایین رونده ایجاد میکند و تا حدودی حرکت کشتی بر اساس امواج را خنثی میکند . اما این امر حدی دارد .

راه دیگر ایجاد یک میله طولی وسط کشتی است . این میله با حرکت جانبی کشتی ثابت خواهد ماند ، حال اگر درون پوسته کشتی یک پوسته سرنشین ایجاد کنیم و به این میله طولی وصل کنیم ، هر گونه حرکت دورانی حول میله مذبور به این مجموعه وارد نمیشود. برای رفع حرکتهای طولی کشتی ( بالا و پایین شدن دماغه ) باید یک میله عمود به اولی ایجاد کرد و پوسته سرنشین را درون آن گذاشت .

از سوی دیگر اگر یک پاندول به نحوی به دکل های کشتی نصب گردد که از یک نقطه آویزان باشد و در حرکت به اطراف با چیزی برخورد نکند ، هر گونه حرکت کشتی را خنثی کرده و فقط بالا و پایین رفتن را در آن شاهد خواهیم بود . نوسانات جزئی را نیز میتوان با کمک سیستم های میرا کننده حرکت ( مثلا نصب فنر یا وزنه تعادل مشابه آنچه در ساختمانهای مرتفع وجود دارد) خنثی نمود.

از مجموع این داشته ها برای استفاده از فضای کشتی ها چگونه میتوان استفاده نمود ؟

ساختاری مشابه ژیروسکوپ برای استقرار بخش سرنشینها در کشتی ها میتواند وجود داشته باشد تا انواع حرکتهای ممکن را برای افراد درون کشتی حذف نماید .



۱۳۹۷-۰۲-۲۴

یک استراتژی برای صدور نفت ایران

روی نقشه های جغرافیایی در منطقه جنوبی کشور شاهد چند کشور عرب زبان هستیم که عمده تولید و دیلی وجودی ایشان نفت است.
حمایت کنندگان این کشورها کسانی هستند که نیاز به اطمینان حصول دسترسی به نفت برایشان بسیار اهمیت دارد . اگر ما بتوانیم این اطمینان را برای آنها ایجاد نمائیم ، طبیعتا دست از حمایت این کشورها بر میدارند.
از سوی دیگر حیات این کشورها به نفت با قیمت بالا نیاز دارد . اگر قیمت نفت کمتر از حد تحمل هر یک از این کشورها باشد ، آنها دچار مشکلات اجتماعی و اقتصادی برای حفظ سطح زندگی و رفاه حال حاضر خود خواهند داشت .
بنابراین شاید بهتر باشد ، تولید نفت کشورمان را بالا ببریم و باعث کاهش قیمت نفت گردیم . در این صورت کشوهای همسایه جنوبی برای تامین نقدینگی لازم برای اداره کشور خود ، تولید نفت را بیشتر افزایش میدهند و قیمت نفت بیشتر سقوط خواهد کرد .
در این چرخه کاهش قیمت نفت ، دنیا و غربی ها از انرژی ارزان منتفع میگردند و ما میتوانیم تضمین کننده صدور نفت ارزان برای آنها باشیم . 
با توجه به حجم منابع کشف شده کشورمان ما جزو چند کشور دارای بیشترین منابع نفتی کشف شده هستیم  و میتوانیم به راحتی چند برابر بیشتر نفت تولید و صادر نمائیم . این کار باعث افزایش منابع ارزی شده ، کار و اشتغال بیشتری در کشور ایجاد میکند . اهمیت کشور در مناسبات خارجی را زیاد میکند و بسیار بیشتر از اینها .
از سوی دیگر جلوی هر جنگ احتمالی با کشورهای مورد بحث را خواهد گرفت .
ترقیب متحدان دور و نزدیک به افزایش تولید نفت ، باعث میشود رشد جهانی اضافه شده و همه کشورهای جهان از آن منتفع گردند . از سوی دیگر نیروی انسانی ایرانی توان آنرا دارد که در کنار تولید بیشتر نفت ، انواع فرآورده  ها را نیز تولید نماید و ابزار به کار رفته را توسعه دهد و بسی بیشتر از اینها پیش برود .


مسابقه غرق کردن ناو هواپیما بر برای دانشجویان

میتوان برای دانشجویان دانشگاه ها مسابقات متنوعی ترتیب داد . لزوما قرار نیست برای غرق کردن ناوهای هواپیما بر مسلح به نیروی هسته ای بود . میتوان با روشهای دیگری نیز ناوهای بزرگ با سلاحهای تدافعی متنوع را نیز غرق نمود. 
برای یافتن روشهای خلاقانه میتوان از اندیشه دانشجویان استفاده نمود . این کار در قالب ساخت یک ماکت مشخص ( استاندارد ) و قرار دادن در مقابل روشهای دانشجویان قابل اجرا خواهد بود . 
کشورهای منطقه شامل هندوستان و روسیه دارای ناوهای هواپیما بر هستند و به علت اهمیت منطقه نفت خیز جنوب همه قدرتهای مهم جهانی نیز علاقمند به حضور در منطقه هستند و یا حضور موثر دارند .
ما نیز دیر یا زود ناو هواپیما بر خواهیم داشت . بنابراین ساخت ناوی که در مقابل روشهای متفاوت آفندی دشمن بتواند به خدمت ادامه دهد از اهمیت بالائی برخوردار است .


۱۳۹۷-۰۲-۲۳

حل مسئله موقعیت مکانی گوشه لاستیک تاکسی در شهر

شرح صورت مسئله :
یافتن مکانی که یک نقطه روی لاستیک یک تاکسی مشخص در شهر ( مثلا تهران ) دارد . این امر کاملا تصادفی است .
اگر یک نقطه اولیه داشته باشیم ( دیتای اول )  ، میتوانیم بر اساس مسافت طی شده ( دیتای دوم ) موقعیت روی لاتیک را نسبت به یک نقطه روی سپر ماشین مشخص کنیم . ( گر چه آیتم مهم نقطه روی لاستیک نیست . همان موقعیت یک نقطه روی سپر خودرو کافی است و بیشتر به کار می آید .)
حال برای حل مسئله نگاهی به مشابهت حرکت تاکسی مذکور در شهر با موارد شناخته شده میکنیم ، مشابهت حرکت همه تاکسی ها در شهر طی مثلا یک روز مشابه مسیر حرکت الکترون بدور هسته اتم میباشد . 
یک محدوده پر تراکم مرکز شهری و یک منطقه مسیر کمتر تردد شده در اطراف .
حالا همانطور که موقعیت مکانی و سرعت هر الکترون را در هر لحظه نمیتوان تعیین نمود ، موقعیت هر تاکسی را نیز نمیتوان ، البته واقعا مهم نیست که یک تاکسی در هر لحظه کجا باشد ( مگر آن تاکسی ویژگی خاصی داشته باشد ، مثلا مسافر خاصی که از مسئله ما خارج است )
میتوان با روابط کوانتومی مشخص کرد که میانگین سرعت و موقعیت احتمالی مجموعه تاکسی ها در کجا است . برای هر نقطه از سطح شهر یک درصد احتمالی به وجود می آید که مجموعه تاکسیها در آنجا ممکن است باشند . با توجه به این که نمونه به قدر کافی بزرگ است ، توزیع نرمال برای این رفتار احتمالی معقول است .
با تقسیم احتمال هر لحظه تاکسی ها در هر نقطه به تعداد کل تاکسی میتوان میزان حضور هر تاکسی را در هر مکان بدست آورد . بنابراین 
آن گوشه سپر تاکسی در فضای شهری را میتوان با دقت کافی مشخص نمود که در کجاها میتواند باشد !
این که دقیقا کجاست ، واقعا اهمیت ندارد . این که میتوان برای هر لحظه احتمال وجود تاکسی را در مجموعه ای از نقاط محاسبه نمود . مهم است .
حال اگر شرایط اولیه را نیز اضافه کنیم ، برای تاکسی مورد نظر لحظات اولیه دارای توزیع غیر نرمال میشود که با گذشت زمان کافی ( از چند دقیقه تا چند ساعت ) شرایط حظور تاکسی در هرنقطه فارغ از نقطه آغازین خواهد بود .


اگر همه گروه های غربی موافق فرمان ترامپ باشند ، چه رفتاری خواهند داشت ؟

طبیعتا گروهی از آنها مثلا کشورهای اروپایی به ظاهر جانب ایران را خواهند گرفت . آنها سعی میکنند مانع خروج ایران از برجام شده و در حالی که آمریکا از توافق خارج شده ( و کل توافق را به هوا داده ) ما را پایبند نگه دارند .
همچنین مطابق همه موارد مشابه کارشناسان آمریکایی دو دسته میشوند و در مقام مدافع و طرف مقابل به تحلیل همه جوانب موضوع خواهند پرداخت .
این رفتاری است که شاهد هستیم . در واقع اعتراض طرف ایرانی میتوانست خیلی زودتر باشد و زمانی که آمریکا جلوی فروش هواپیما به ایران را گرفت ما میتوانستیم اعتراض نمائیم . 
همچنین میتوانستیم ضرب الاجل زمانی تعیین کنیم که برای این که آمریکا ممانعت از خرید هواپیما را بردارد و در غیر این صورت از برجام خارج میشویم . ( حالا تهدید میکردیم - اگر انجام نمیدادند ما در برجام میماندیم و یک امتیاز مثبت داشتیم )
رفتار طرف ایرانی در مقوله برجام کاملا ضعیف بوده ( در بخشی که سری بود و ما نمیدانیم چه کردند ) و منافع کشور عملا محقق نشده است . شاید این مقوله را نیز با سایر موارد اشتباه کرده و بعضی ها به فکر نفع شخصی بودند و برای پر کردن جیب از منافع ملی کوتاه آمده باشند . 
به هر تقدیر لازم است یک روزی گروهی از کارشناسان بی طرف این مقوله برجام و اصلا کل فعالیت های هسته ای کشور را زیر ضره بین قرار داده و اتفاقات رخ داده را مانیتور کرده و برای ثبت در تاریخ واقعیت یابی نمایند .