۱۳۹۴-۰۷-۱۹

بانک داری اسلامی بدون ربا ( واقعی )

ربا به معنی خرید و فروش پول است و به هر نوعی باید از بانک داری اسلامی خارج گردد . اما مشکلات عملی وجود دارد که همه آنها راه حل دارد .

فعالیتهای تجاری بانکها را به سه مقوله  میتوان تقسیم کرد .

1-نقل و انتقال و جابجائی پول

2-وام دادن به متقاضیان

3-تعیین ریسک یا اعتبار دهی به افراد و شرکتها

فعالیت اول بدون مشکل و بدون هزینه میتواند توسط بانکها انجام شود و درست این است که بانکها برای این کارها وجهی دریافت نکنند . بانکها میتوانند از سایر روشهای درآمدی ناشی از فعالیت صحیح ( و بدون ربا ) هزینه های خود را پوشش دهند و سود معقول نیز کسب نمایند .

فعالیت دوم که بصورت سنتی توسط بانکها شروع شد ، کاری است که بصورت صحیح و بدون مشکل ربوی در بورس انجام میشود . شرکتها با افزایش سرمایه میتوانند سرمایه در گردش را برای یک فعالیت ، یا مجموعه فعالیتهای خود تهیه نمایند . حتی افراد جهت خرید خانه و لوازم منزل میتوانند از بازار بورس استفاده نمایند و پول کافی برای انجام فعالیت خود را تدارک ببینند . برای کالاهای لوازم خانگی نیز شرکتهای تولید کننده ( فروشنده ) میتوانند تمهیدات مناسب برای اعمال فروش و دریافت پول را از طریق بورس انجام دهند .

فعالیت سوم نیز کار تخصصی بیمه است . صدور انواع ضمانت نامه ها و بیمه کردن سهام و آورده نقدی فعالین بورس نیز میتواند از فعالیتهای دیگر بیمه باشد .

خود بانکها نیز با داشتن مانده نقدی مشتریان میتوانند بصورت یک شرکت فعال در بورس نسبت به خرید و فروش سهام اقدام نمایند . ضمنا سهام خود بانک نیز باید در بورس در گردش باشد.

خیلی مهم است که حداقل سهام بانک نزد بورس چه میزان باید باشد . تعیین این حداقل با کارشناسان مربوطه باعث میگردد تا بانک بصورت یک واحد فعال در بورس نه تنها مشکل زا نباشد ( دامپینگ و سایر کارهای خلاف را انجام ندهد ) بلکه در جهت فعالیت های اقتصادی بورس قدم مثبت بردارد .

با درهم تنیدن فعالیتهای این سه مرکز در یک واحد بصورت بانک ، مشکلات زیادی حاصل میگردد . از جمله نیاز به سود عملیاتی بانکها باعث شده آنها سود مشخص را از وام گیرنده طلب کنند ( مصداق ربا ) و بابت خدمات خود درخواست کارمزد کنند ( ربا )

این مقولات نیاز به گسترش و باز کردن بیشتر مطالب دارد و در اینجا به این مختصر قناعت میشود 

هیچ نظری موجود نیست: