۱۳۹۵-۰۸-۲۷

آیه 12 سوره المومنون در تایید تکامل موجودات از خاک و خلقت انسان و در ادامه آیه 13 و 14


به نام او
"وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ"
"و همانا ما آدمی را از گل خالص آفریدیم."
در تفاسیر مختلف اکثرا سلاله را
عصاره, چکیده, خالص تفسیر کرده‌اند!
اما سلاله یعنی چیزی که از ادامه سلسله مراتب چیزی آمده باشد.
میگوییم فلانی از سلاله پیغمبر است. یعنی پس از چندین نسل به پیغمبر میرسد.
پس معنی آیه بدین صورت میشود که
و به درستی که انسان را از پس چندین نسل از گل آفریدم.
سپس برای این که شائبه یکهو ساخته شدن انسان و آدم را برطرف کند توضیح میدهد...
«ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِی قَرَارٍ مَّکِینٍ»، «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ»
« سپس آن را نطفه‌ای در قرارگاهی استوار قرار دادیم»، « آنگاه نطفه را علقه گرداندیم و آن علقه را به صورت پاره گوشتی درآوردیم. سپس آن پاره گوشت را استخوانهایی ساختیم و به استخوانها گوشت پوشاندیم. سپس آن را با آفرینشی دیگر پدید آوردیم. آفرین باد بر خدا که بهترین آفرینندگان است»
این آیات کاملا مسئله تکامل و خلقت انسان را توضیح داده و گفتارهایی مثل آمدن انسان از آسمان ( بهشت آسمانی یا سیارات دیگر ) را کاملا نفی میکند.
بر حسب زمان و سوالاتی که ممکن است برای مردم هر زمان پیدا شود, خداوند توضیحات کافی در کتاب قرآن داده است. انشاءالله توان استخراج پاسخها را از قرآن داشته باشیم.
البته در گذشته که تئوری تکامل مطرح نشده بود,  این آیه را با دانش روز, به نحو دیگری شاید درک میکردند . این از درک و دانش محدود ما است که کاملا به اسرار قرآن واقف نمی شویم,  این کتابی است که موجب تقویت ایمان گروهی و در ضلالت فرو رفتن گروه دیگر میشود. پناه به خداوند میبریم از همه خطرات راه.

هیچ نظری موجود نیست: