۱۳۹۵-۰۸-۲۴

هندسه اطلاعات در مغز


برای تحلیل ساختار نگهداری اطلاعات در مغز بر اساس روشهای منطقی میتوان موارد زیر را ذکر کرد.
هر سلول بصورت بالقوه میتواند برای نگهداری اطلاعات به سلولهایی که با آنها در تماس است, یک واحد اطلاعاتی بدهد.
این واحد اطلاعات بصورت صفر و یک, بین هر بازوی سیناپس با سلول مجاور ثبت میگردد.
اگر سلول مغز با همه سلولهایی مجاور ارتباط داشته باشد, یکی از بازوها به عنوان ورودی تعیین میشود.
بقیه بازوها میتوانند با سلول مجاور ارتباط داشته باشند. اولین واحد اطلاعات بصورت اتصال بین دو سلول مطرح میباشد. هر چه از این مسیر بیشتر استفاده شود, این مسیر محکمتر میشود. دومین پارامتر اطلاعاتی استحکام این اتصال است. و آنچه از این مسیر میگذرد, در سلول بعدی ذخیره میگردد.
این که چه چیزی در کجا ذخیره شده , خود یک پارامتر اطلاعاتی است که در سلول باید موجود باشد. یعنی برای بازیابی اطلاعات,  درخواست بازیابی به سلول و مسیر درست فرستاده شود. ( مگر این که مکانیزم به یاد آوری چیز دیگری باشد, یعنی از انتها اطلاعات بازگشت کرده و مسیر را از انتها به اول طی نمایند. این انر ممکن است, اما خود سلول انتهایی نیز باید فقط با یک سلول ارتباط داشته باشد, در غیر اینصورت نیاز به اطلاعات اضافی دارد تا بداند از کدام یک باید اطلاعات را ارسال کند )
ترکیب یک سلول با چند سلول , یک واحد اطلاعاتی است با میزان مشخص از جای خالی برای اطلاعات  ( البته در کوتاه مدت. در بلند مدت اتصالات بیشتری بین هر دو سلول میتواند ساخته شود )
از کنار هم قرار گرفتن مجموعه اولیه سلول, واحدهای اطلاعاتی بزرگتر شکل میگیرد تا آخر . اما هر واحد اطلاعاتی نیاز به کنترل نیز دارد. سیستم بازیافت نیز مورد نیاز است.
در واقع این مجموعه اطلاعاتی باید از لحاظ هندسی در کنار هم قرار گیرند.
چیزی مشابه حبابهای هوایی در ششها.  این واحد هندسی اطلاعات با واحد کناری لزوما بصورت اجرای کنار هم نیستند. بلکه بیشتر شبیه گوی های کنار هم هستند .
با کنار هم قرار گرفتن گوی ها , فضاها خالی در مجموعه بوجود می‌آید.  این فضاهای خالی از لحاظ اطلاعاتی قابل استفاده نیست. اما در آنها سلولهایی مغز قرار دارند.
این بخش را میتوان بصورت " بد سکتور " حافظه مغز در نظر گرفت.
واقعا در مورد هندسه مغز تحقیقات لازم صورت پذیرد.  ریاضیدان ها در کنار اساتید مغز و اعصاب میتوانند تا حدود زیادی پرده از این رازها بردارند.
این بد سکتور ها در طی خواب بازیافت میشود. در واقع یک فرآیند بهینه سازی و جابجایی اطلاعات و خالی کردن فضای در دسترس و نزدیک  ( حافظه موقت ) صورت میپذیرد .

هیچ نظری موجود نیست: