۱۳۹۵-۰۹-۰۴

هزینه تاخیر ساخت منازل مسکونی در شهرها


هر ساله مجوز ساخت متراژ زیادی بنا در شهرها واگذار میشود.
مالکان این ساختمانها عجله‌ای ندارند که ساختمان خود را به اتمام برسانند. آنها با فراق بال مشغول کار میشوند و با حوصله کار را انجام میدهند. اغلب آنها تخصص لازم را ندارند . نظر به سود زیاد ساختمان سازی, اگر این مدیریت غلط ده تا 50 درصد گرانتر کار را به اتمام برساند,  نه تنها کسی مورد بازخواست قرار نمیگیرند بلکه برای سوء مدیریت جایزه ( سود ساختمان سازی ) نیز میگیرند.
برای یک یا چند مورد تاثیری در کشور ندارد و به خود افراد ربط پیدا میکند. اما وقتی این امر زیاد شود و روی اقتصاد و بهره‌وری کشور و در نهایت روی قیمت تمام شده مسکن تاثیر بگذارد,  دولت باید اقدامات خاصی را انجام دهد.
یک قلم تاخیر ساخت بنا, یعنی توقف سرمایه کشور در ساختمان نیمه ساز و با زیاد شدن حجم کالایی نیمه ساخته, قیمت تمام شده زیاد میشود . از طرفی در زمان لازم , مسکن به بازار عرضه نمیشود.
همه این موارد به معنای بهره‌وری کم در تولید ساختمان است. لازم است متخصصین طرحهایی برای اصلاح این امر طراحی و به اجرا گذاشته شود.
مواردی مثل محدودیت زمان ساخت با جریمه بالا مثل مصادره ساختمان . در اینصورت به هر قیمتی صاحبان بنا آنرا در مدت زمان مقرر به اتمام خواهند رساند .

هیچ نظری موجود نیست: