۱۳۹۹-۱۱-۱۲

قدرت گرسنگان در تاریخ ایران

در لشگر آقا محمد خان قاجار گروه هایی از گیلک ها با لرها در مقوله تخریب دیوار قلعه رقابت می کردند !
چرا ؟
این گروه افراد چرا در لشگر آقا محمد خان قاجار بودند ؟
کریم خان زند ، بارها جنگهایی کرد که شکست خورد . طبیعتا لشگر هم قومیتی او کم جمعیت شده بود . او همه ایران را گرفت و همه مدعیان را شکست دارد . با کدام لشگر و از کدام قومیت ؟
در لشگر مغول که بغداد را تصرف کرد ، جمعیت زیادی ایرانی بودند . ایرانیان در لشگر مغول چه می کردند ؟
جمعیت لشگر اعراب که در قادسیه به پیروزی رسیدند حدود 40 هزار نفر بود . این در حالی است که در بزرگترین جنگهای اعراب آنها بیش از 10 هزار نفر شمشیر زن نداشته اند . بقیه جمعیت از کجا آمدند ( مسیر آنها از داخل خاک ایران بود ) این ایرانیان در لشگر مقابل چرا آنجا بودند ؟
در کودتای مصدق چه آنها که صبح درورد می گفتند و چه آنها که بعد از ظهر مرگ می گفتند ، تعداد زیادی از آنها مردم بودند . چرا آنها اینچنین می گفتند ؟
به نظر می رسد که سربازان ذکر شده و موارد مشابه ، برای تامین غذا و غنیمت جنگی وارد لشگر سرداران می شدند . در واقع برندگان جنگها کسانی بودند که افراد بیشتری را بتوانند به میدان ببرند .
این افراد هم سرکرده داشتند و سرکردگان هم با شرایطی به سرداران می پیوستند. از جمله برای غنایم مذاکره می کردند .
از اینجا مشخص می شود جنگهایی که به ترتیب قلعه های شوشتر و دزفول و اندیمشک را با فاصله کوتاهی از هم در سه سال متوالی متصرف شدند ، چه سرنوشتی داشته است .
چه بسیار حمله هایی که برای توجیه آن مبالغی از غنائم را به سرداران صاحب نام میدادند تا توجیه حمله داشته باشند . 
این رویدادهایی است که در کشور بدون صاحب ( در آن زمانها شاه و دربار ) می افتاد و البته معمول بود .
قدرت مردم نیروی بزرگی است که بسیاری از صاحبان زر و زور به اسم دموکراسی از آن بر علیه خود مردم استفاده کرده و می کنند . ( نمونه آن کشورهای دیکتاتوری در جهان )

هیچ نظری موجود نیست: