۱۳۹۹-۱۰-۱۳

درمنابع سال 2030 می خوانیم که بشر چگونه از شر کرونا رها شد

امروز انواع واکسنها در مقابل کرونا در حال ساخت است . اما مشکل به واکسن محدود نمیشود. همانطور که واکسن بسیاری از بیماری های ویروسی مثل سرماخوردگی جلوی این بیماری را نگرفته است . ( متاسفانه کرونا هم از خانواده سرما خوردگی است )
ما با واکسن می توانیم جلوی تلفات بیماری را بگیریم ( در خوشبینانه ترین حالت تعداد مرگ و میر را کاهش دهیم - اما جلوی بیماری ویروسی را نمی توان گرفت )
یکی از معضلات این گونه ویروسها این است که به سرعت تغییر شکل و ظاهر می دهند . بنابراین خیلی زود واکسنها نیز اثر بخشی خود را از دست خواهند داد .
راه کار مواجهه با این بیماری این است که به ویروس اجازه تغییر دهیم و حتی این سرعت تغییر را بیشتر کنیم . در نهایت انواع متفاوتی از ویروس خواهیم داشت . طبیعتا هر کسی به این ویروسها آلوده شود در مقابل موارد مشابه یعنی سایر ویروسهای این خانواده نیز مصونیت دارد . 
یعنی می توان با بیمار شدن به یک نوع بی خطر کرونا - از انواع مرگبار آن مصون ماند .
چند گونه تغییر را مد نظر می گیریم پارامترهای مهم ما عبارتند از :
سرعت انتشار: زیاد - کم 
خطر برای جان انسان : زیاد - کم 
با این متغیرها چهار گونه بیماری خواهیم داشت 
سرعت انتشار کم - خطر کم
سرعت انتشار کم - خطر زیاد 
سرعت انتشار زیاد - خطر کم 
سرعت انتشار زیاد - خطر زیاد 
به طور طبیعی همه انواع فوق به وجود خواهند آمد . اما نوع غالب کدام خواهد بود ؟ طبیعتا انواع سرعت انتشار زیاد - به سرعت رشد کرده و ویروس سرعت انتشار کم  ها را از رده خارج خواهند کرد . بسته به نوع بیماری این اتفاق می تواند طی یک سال یا چند سال انجام شود . ( با روشهای مصنوعی می توان سرعت را زیاد کرد )
اما وقتی بیماری با سرعت زیاد بین مردم منتشر می شود ، تا مدتی مثلا دو ماه افراد از انواع دیگر بیماری کرونا مصون خواهند بود . حال دو گونه خطرناک و کم خطر داریم .
بیماران با ویروس خطر زیاد خیلی بیشتر از بین خواهند رفت . بنابراین ویروس با خطر کم فرصت بیشتری برای انتشار خواهد داشت . این یعنی ویروس با خطر کم بعد از مدتی به صورت بیماری قالب در خواهد آمد .
زمانی که همه ما خیلی زود به زود به این ویروس مبتلا شویم و البته بدلیل کم خطر بودن ، مانند سرما خوردگی مشکل کمی برای سلامت جامعه ایجاد خواهد کرد ، این بیماری نیز مانند سایر بیماری های ویروسی انسان شده که با انسان به حالت تعادل زندگی خواهد کرد . این ویروس نیز به مجموعه ویروسهای همزیست انسانی تبدیل خواهد شد .
( شاید اکثر ویروسهای همزیست انسان نیز این مسیر را طی کرده باشند ) 
در منابع سالهای 2030 این مطالب را می خوانیم که این اتفاق افتاده و جامعه جهانی از این ویروس عبور کرده است . 
شاید دانشمندان علم ژنتیک بتوانند یک ویروس یا سرعت زیاد و بیماری کم را بسازند . در این صورت یک میانبر زده ایم . و به سرعت از مشکلات این ویروس عبور کرده ایم . در غیر این صورت باید صبر کنیم تا سیر طبیعی این ویروس طی گردد.
ویروس جهش یافته انگلستان ، معلوم نیست از نوع کم خطر یا پرخطر باشد . اما می دانیم که ممکن است ویروس پر سرعت تری نیز با جهش بعدی به وجود آید . شاید این اتفاق برای انواع مرگبار این ویروس رخ دهد و یا بر عکس .
با این منطق حالات و امکانات بشری برای مبارزه با این بیماری به گونه جدیدی مقابل چشمانمان قرار خواهد گرفت . با آرایش جدید نیروهایمان شاید بتوانیم سریعتر و اثر بخش تر با این قبیل بیماری ها روبرو شویم .


هیچ نظری موجود نیست: