۱۳۹۳-۱۰-۰۱

شکستن خشکی هنشو و فاجعه در اقیانوس آرام

ژاپن در نزدیکی محل برخورد سه لایه از پوسته زمین قرار دارد . این پوسته ها سالهاست که به یکدیگر فشار وارد میکنند و زلزله های بزرگی را ایجاد کرده اند . اما داستان زلزله های متوالی همه داستان این جابجایی پوسته ای نیست .

در محل تقاطع این پوسته ها ، پوسته اقیانوس آرام به سمت آسیا نیرو وارد میکند . و همچنین پوسته فیلیپین به سمت شمال . پوسته آسیا نسبتا ثابت است و به علت بزرگی ، حرکت دیگر پوسته ها را نسبت به آن اندازه میگیرند .

در محل برخورد نیروی عظیمی وجود دارد که میخواهد جزیره بزرگ هنشو را از میان به دو تکه کند . سمت پوسته اقیانوس آرام به تدریج به زیر آب خواهد رفت و این در حالی است که قسمت جنوبی جزیره کم کم از آب بیرون زده و مرتفع تر خواهد شد .

زمانی که این اتفاق رخ دهد سونامی عظیمی در اقیانوس آرام ایجاد خواهد شد که تمام سواحل را از هر گونه نشانه تمدنی پاک خواهد نمود . تاثیر سونامی بزرگی در این حد قابل تصور نیست .

اما آنچه مهم است زمان این اتفاق است که شاید کمتر از صد سال دیگر رخ دهد ( زمان نزدیک ) لازم است که محققان در این خصوص مطالعات و اندازه گیریهای لازم را انجام داده تا بتوانند با تخمین زمان وقوع آن ، از عواقب مخرب این فاجعه طبیعی کم کنند.

هیچ نظری موجود نیست: