۱۳۹۳-۱۰-۰۳

مهندسی رضایت

البته شرکتهای بزرگ مبدع تحلیل و ایجاد رضایت در مشتریان خود بودند ، اما به تدریج سیاستمداران غربی نیز به استفاده از این دستاورد تکنولوژی روی آوردند .

روشهایی وجود دارد که مردم را از فعالیتهای سیاستمداران ( و یا هر فاعل دیگری – شرکتهای تولیدی یا خدماتی ) میتوان راضی نمود .

داستان معروفی است " چگونه میتوان کاری کرد که یک سگ سس خردل تند را با رضایت بخورد ؟"

همچنین داستان معروف ، عرف نمودن سیگار کشیدن زنان – ازدواج همجنس ها و غیره را با این که این افعال را به آزادی و داشتن قدرت و تسلط بر خود و از این قبیل موارد پیوند زدن و همه را در معرض مشاهده عمومی گذاشتن .

تظاهرات ، طرفداران سیگار زنان – طرفداران ازدواج همجنس ها و غیره ، یک نمونه برای الغای این تفکر و ایجاد رضایت برای کسانی است که به این کارها با تردید نگاه میکنند . انجام این کارها مترادف آزادی و استقلال و قدرت فردی و غیره خواهد شد .

رضایت مردم از خوردن فست فودهایی که همه میدانند سرطان زا و دارای مواد ناسالم است ، انواع سیگارهای مضر ، نوشابه های گازدار دیابت ساز و غیره و غیره را میتوان با روشهای سیستماتیک در یک جامعه برقرار و به پیش برد .

گر چه قدرتمندان از طریق سیاستمداران ، انگیزه و امکانات بیشتری برای  استفاده از این علم دارند استفاده از گروه های تاثیر گذار مثل ورزشکاران و خوانندگان پاپ و هنرپیشگان – شبکه های خبری ، دیداری – شنیداری – اجتماعی وتمام  کسانی که به صورت بالقوه بتوانند در این مهندسی نقشی داشته باشند مورد نظر خواهد بود . حتی کتابهای درسی مدارس و آموزشهای دبیران ( و حتی مربیان مهد کودک ) نیز قابل استفاده خواهند بود .

این علم پیوندی از علوم کسب و کار و روانشانسی فرویدی است همچنین این علم در مراحل آغازین خود است و تحقیقات در این مورد ادامه دارد.

با این همه ، در همه جا از این علم استفاده نمیشود . گر چه استفاده از این علم موارد دیگر عملی است ، ولی مسئاله هزینه و فایده در همه جا و بخصوص در هزینه نمودن امکانات و تحقیقات و بازیدادنها مد نظر است . لذا در جاهایی که فایده از هزینه بیشتر باشد ، این کار انجام خواهد گرفت  ( یا انجام میگیرد ) .

هیچ نظری موجود نیست: