۱۳۹۳-۰۹-۲۲

طرح جامع حرم های عراق

کربلا و سایر شهرهای زیارتی عراق در حال رشد و ساخت و سار است . این ساخت بدون برنامه و بر اساس نیاز مقطعی و بدون توجه به نیازهای جامع آینده این شهرها است .

لازم است برای این شهرها ، یک طرح پنجاه ساله تهیه شود . آنچه این شهرها در پنجاه سال بعد باید باشند . مترو و سایر نیازمندیهای حمل و نقلی مردم و مسافرین در نظر گرفته شود . میادین و طرح های توسعه حرمها و فضاهای مورد نیاز مشخص گردد . این طرحهای توسعه ممکن است طی چند مرحله اجرا گردد . برای این شهرها هتل و مراکز اقامتی در هر فاز مشخص گردد . و در نهایت ساخت و ساز بر اساس آن طرح ایده آل پنجاه ساله انجام گردد. ( و البته مصوب تولیت و شورای شهرهای مذکور )

زمینهای این شهرها یا مالکیت خصوصی دارد و یا وقف حرم است . در هر صورت ساخت و ساز در این زمینها بر اساس طرح بلند مدت ، شامل تعداد طبقات ، تجاری یا غیر تجاری بودن فضاها . ادغام یا تفکیک زمینها بر اساس طرحهای مصوب . اصلاح خیابانهای موجود و در نظر گرفتن فضای لازم رای خیابانهای آینده ، ایستگاه های مترو – خطوط اتوبوسرانی ، متروهای هوایی ، فضای سبز – آموزشی – مسکونی – اداری و غیره .

این شهرها به همراه سایر شهرهای عراق به تدریج رشد خواهند کرد . چنانچه از ابتدا به مقوله شهر سازی این شهرها که سرعت رشد آنها بیشتر از هر کجای دیگر است توجه گردد . سرمایه گذاریها ، ماندگار و بدون اطلاف منابع خواهد بود .

هیچ نظری موجود نیست: