۱۳۹۳-۱۰-۲۷

فرهنگستان زبان فارسی

کارهایی توسط افرادی صورت میگیرد که از گذشته آمده و نگاه به گذشته دارند . نتیجه کار گذشته سالاری است و آنچه خروجی فرهنگستان است .

اگر گوشه چشمی به سایر کشورها میداشتند ( نگاه بی طرف ) کارهای بزرگی میتوانستند انجام دهند . یکی از افاضات این موسسه ، نام گذاری فرزندان خارجی است . فرزندان غرب مثل هلی کوپتر را چرخ بال اسم گذاشته اند . بگذریم که در امروز مردم ما برای یک مفهوم ناچارند دو کلمه بیاموزند و در آینده دور برای این لغت ( چرخ بال ) فرزندان ما باید به کتاب لغت مراجعه کنند ، اما سرعت تغییر جهان به قدری شده است که  تا برای فرزندان جدید نامی انتخاب کنی ، عمر آن محصول عوض میشود و کالاهای جدید وارد چرخه بازار میشوند . شاید روزی میشد این کار را کرد ، اما امروز و فردا نه .

به جای این کار باید لغت جدیدی که وارد زبان شده را شناسایی کرد و در کتابهای لغت نوشت . زبان زنده است و تنفس میکند . لغات جدیدی که مردم در کوچه و بازار به کار میبرند . شاید بتوان پیش افتاد ( از خرد جمعی ) و یک روزی لغاتی را ساخت که فردا در خیابان و کوچه و بازار نیاز جامعه گردد ، اما کار موسسه گردآوری اطلاعات است و اشاعه آن ، نه ساخت اطلاعات . کارخانه اطلاعات سازی جامعه است .

هیچ نظری موجود نیست: