۱۳۹۸-۰۴-۰۳

نقش فرح دیبا در تغییر رفتار محمد رضا شاه پهلوی

دوران سلطنت محمد رضا شاه پهلوی را به دو دوره تقسیم می کنند . اما شاید بتوان حکومت او را به سه دوره تقسیم کرد.
دوران اول زمانی بود که کار مهمی از سمت شاه در ایران مشاهده نمی کنیم . در ابتدا متفقین اصلا او را به حضور نپذیرفتند و بصورت یک شاه دست نشانده در کشور حضور داشت .حتی زمانی که کودتای 28 مرداد 1332 اتفاق افتاد ، او نقش مهمی در رفتارهای قبلی و بعدی نداشت . بیشتر نقش یک ماشین امضا را ایفا میکرد.
اتفاقات درون کشور پیش میرفت تا 1338 که شاه با فرح دیبا ازدواج نمود .
در این فاصله یک ترور را تجربه کرد ، جایی که آن را میتوان به یک تحدید برای "حرف گوش کن" ماندن تلقی نمود. تروریست از هر گروهی باشد ، تدارک چیان این ترور لزوما هم عقیده تروریست نبودند و از این ترور نافرجام بهره خود را برده اند.
دوره دوم از 1338 به بعد تا 1355 در این دوره شاه کم کم فعالیتهای شاهانه را آغاز میکند و آرزویی را که در بین ایرانیان مطرح میکند . بازیابی فر و شکوه قدیم ایران ! 
و در این راه تلاش می کند . درست یا غلط ، نصفه نیمه نظرات متخصصان آن دوران را بکار بسته و تلاش برای بهبود شرایط ایرانیان را در پیش گرفت .
1355 تا 1357 ( این دوره را نیز تاریخ نگاران جزو دوره دوم منظور میکنند - اما تفاوت مهمی با بخش قبلی دارد ) در این دوره شاه عالم میشود که بیماری سرطان دارد . همچنین پزشکان به او می گویند که زیاد وقت ندارد . در اینجا برای اینکه آنچه آرزو داشت را محقق کند با توجه به اینکه متوجه شد زیاد زنده نمی ماند ، شروع به افزایش سرعت تغییرات نمود. این همان اتفاقی بود که باعث می شد تورم زیاد ایجاد شود و اتفاقات دیگری در جامعه محقق گردد. 
از جمله دغدغه آن روزهای او میتوانست این باشد که جانشین او یعنی پسر بزرگش در زمان فوت او 19 ساله خواهد بود . خود او تجربه شاهی در سن 23 سالگی را داشت و میدانست که پسرش توان ادامه مسیر او را ندارد . لذا تا حد ممکن بر سرعت اقداماتی که فکر می کرد به پیشرفت منتهی می گردد اضافه کرد . تا انقلاب روی داد و در سال 1359 فوت نمود.
اما سوال اصلی که تاریخ دانان باید از خود بپرسند این است که این تغییر رویه شاه به چه سبب روی داد. همزمانی این رویداد با ازدواج او نشان میدهد که به احتمال زیاد این ازدواج در تغییر رفتار او علت اصلی بوده است .
این تغییر باید توسط همسرش " فرح دیبا " روی داده باشد . در واقع توان بالقوه او را یک زن زنده نموده است . 
در جهان امروز نیز زنان زیادی نقشهای مهمی ایفا کرده اند . زنانی که در پشت شوهران خود فعالیت نموده اند ، مانند بعضی از زنان پادشاهان عرب یا زنانی بصورت فردی و در عیان ، مانند صدر اعظم آلمان و دگر کشورها.

هیچ نظری موجود نیست: