۱۳۹۸-۰۳-۱۱

چین تا کی اوراق قرضه آمریکا را قبول خواهد کرد ؟

آنچه مشاهده میشود این است که چین به صادرات بزرگ خود نیاز دارد و در مقابل اوراق قرضه آمیکا را انبار میکند . طبیعی است که ضمن نیاز به صادرات برای چین ، این کشور در خصوص خرید بدهی آمریکا اندیشه کند .
در واقع بهترین مکان برای هزینه کردن این بدهی در کشورهای ثالث است . خیلی بهتر خواهد بود که این هزینه کردن باعث شود تا مجموعه کشورهای جهانی بتوانند جای آمریکا را برای صادرات بگیرند .
این چیزی است که به صورت یک جاده و یک کمربند یا جاده ابریشم جدید چین در حال انجام است .
چین با هزینه کردن اوراق قرضه آمریکایی در همه دنیا بندر و راه و جاده میسازد تا دیگران بتوانند جای آمریکا را برای کالاهای چینی بگیرند .
ظاهرا خوب است . اما مسائل محیط زیستی در آن دیده نشده . آیا چین میتواند تا ابد به این روند آلوده سازی محیط زیست و کشور خود ادامه دهد ؟
اما روی مهم سکه تقابل چین با آمریکا خواهد بود . بحث جنگ تجاری فعلی نیست . برنامه بلند مدت چین آزادی از بازار مشکل دار آمریکا است . آمریکا تنها کشوری است که با چاپ پول کالا خرید میکند . و این پول در جهان پذیرفته میشود . 
شاید گام بعدی آمریکا به جای چاپ پول توسعه پول های دیجیتال مثل " بیت کوین " باشد . این پولها نه پشتوانه دارد و نه لازم است کسی مسئولیت آنرا بپذیرد . یک سازمان جاسوسی مثل سازمان سیا میتواند انواع مفیدی از این پولها را تولید نماید . البته تا زمانی که دیگران به آن پی نبرده باشند و آنرا بپذیرند ، این کار ممکن است . و تا آنروز نیز مقادیر زیادی میتوان خرید با این پولهای بدون پشتوانه انجام داد .
در آینده چین مثل امروز به بازار آمریکااتکا نخواهد داشت . اما آمریکا نیز مثل سایر کشورها به تولیدات چین وابسته خواهد بود . از سوی دیگر کشورهای دیگر باید برای تعادل داه - ستانده ، چیزی برای عرضه داشته باشند و آنچه چین نیاز دارد ، مواد اولیه است . اما حجم صادرات و واردات چین نمیتواند متعادل باشد و در نتیجه یک جریان خروج ثروت از کشورهای جهان به سمت چین شکل خواهد گرفت . و این در بلند مدت به ضرر همه کشورهای جهان حتی چین است .
دولتمران چین باید در فکر رسیدن به حالت تعادل در مبادلات تجاری باشند و اگر به همین منوال پیش بروند به جایی خواهند رسید که امکان رشد از ایشان گرفته خواهد شد و با یک چین ثروتمند و یک جهان فقیر روبرو خواهیم بود که این مطلوب نیست . زیرا در این حالت چین به واسطه عدم رشد دچار مشکلات ساختاری و اجتماعی خواهد شد . 
در حال حاضر چین اوراق قرضه را به شرکتهای چینی میدهد تا آنها در سایر کشورهای جهان پروژه های جدید اجرا نمایند . پروژه های چین محور. شرکتها نیز دو کار میتوانند بکنند یا صبر کنند تا زمان باز پرداخت اوراق برسد و یا آنرا در بازار آزاد به فروش برسانند . در هر حال به زودی در سالهایی که این پروژه ها به اتمام برسد ، آمریکا باید آماده بازپرداخت این حجم از بدهی به شرکتهای چینی ( و نه دولت چین ) باشد . آن هم بصورت غیر مستقیم ( توسط بانکهای ثالث، بانکهای چینی یا واسطه های دیگر )
آیا آمریکا بازپرداخت اوراق قرضه آمریکایی به چین را انجام خواهد داد یا راهی برای نپرداختن آن خواهد یافت ؟ در هر حال اقتصاد چین به احتمال زیاد از این ضربات خواهد گذشت . باید دید آیا رقبای چین از این فرصتها میتوانند استفاده نمایند یا نه .


هیچ نظری موجود نیست: