۱۳۹۶-۰۹-۱۳

تکنولوژی خارجی ارزانتر است یا تکنولوژی داخلی ؟

امروزه با گسترش شبکه های اطلاعاتی ، تقریبا اطلاعات در دسترس در همه نقاط جهان یکسان است . از سوی دیگر دانشمندان رشته های مختلف کشور در بهترین دانشگاه های خارجی تحصیل کرده اند و توانایی آنها اگر بهتر از خارجی ها نباشد ، دست کمی از ایشان ندارد.
اما از چه رو ما در همه موارد برای تکنولوژی چشم به خارج از کشور باز میکنیم ؟
آیا تکنولوزی خارجی ارزانتر است ؟
جدای از فساد در خریدهای خارجی و امکان سفر و دریافت هدیه در این گونه موارد ، عامل قیمت ارزهای خارجی میتواند قیمت تکنولوزی داخلی را رقابتی یا غیر رقابتی نماید .
اگر تکنولوژی را نیز یک کالادر نظر بگیریم ، مشابه سایر کالاها ، امکان صدور و یا مصرف داخلی آن وجود دارد .
این کالا نیز میتواند با پایین نگه داشتن قیمت ارزها مزیت رقابتی خود را از دست بدهد .
این در حالی است که اگر به تکنولوژی نیز مانند یک کالا نگریسته شود و ارز آوری و اشتغال آن را مد نظر قرار دهیم و مزیت وجود دانشمندان رشته های گوناگون و توانایی دانشمندان ایرانی را با همتایان خارجی خود مقایسه کنیم ، از همه این موارد میبینیم که تولید تکنولوژی برای مصرف داخلی نه تنها صرفه اقتصادی داشته ، بلکه میتوان روی تولید دانش و تکنولوژی برای صادرات نیز برنامه ریزی و اقدام نمود.
این امر نه فقط علوم زیستی ، پایه و مهندسی را در بر میگیرد ، بلکه علوم انسانی که مدعی هستیم حرفهای خوبی برای انتقال به جهان داریم را نیز در بر میگیرد.
دامنه تون داخلی برای کسب درآمد از تکنولوژی و علم بسیار بزرگ است و بهترین راه کار رفع موانع برای رشد تکنولوژی و ایجاد چرخه صادرات برای این کالا میباشد.


هیچ نظری موجود نیست: