۱۳۹۶-۰۹-۱۴

دانش بشری جدای از خود بشریت است !

فرض کنید یک موج خورشیدی بیاید و کل دیتای همه کامپیوترها را نابود کند. یا بدتر کل کاغذها و نوشتجات را نیز از دست بدهیم . یا بدتر از آن ....
این موارد اگر پیش بیاید چه قدر زمان میبرد تا ما به مرحله قبلی برسیم ؟
چنانچه در زمان خاصی یک فاجعه طبیعی رخ داده باشد ، مانند آنچه در طوفان نوح اتفاق افتاد یا آنچه در خصوص غرق شدن جزیره آتلانتیک و باقی ماندن عده کمی از مردم بیان میشود ....
چه میزان زمان لازم بوده تا دانش و اطلاعات بشریت به اندازه دانش قبلی شده باشد .
این امر تابع میزان جمعیت باقی مانده است . اگر جمعیت بزرگی مانده باشند ، امکان این که سریعتر به سطوح سابق برسیم وجود دارد. اما اگر جمعیت باقیمانده کم باشد و حتی دانش افراد زیاد باشد ، در جابجایی اولین نسلها کل اطلاعات حافظه های انسانی از دست خواهد رفت.
اگر بالقوه این امکان وجودداشته باشد ، بعید نیست که این اتفاق افتاده باشد .
در واقع این که حدود یک میلیون یا بیشتر سال است که انسان بوجود آمده و تاریخ پیشرفت بشریت ، بعد از آخرین مرحله یخبندان است ( حدود 10 هزار سال پیش ) 
چه بسا بارها تکنولوزی و دانش بشریت پیشرفت کرده باشد و در اتفاق خاصی یا بلایای طبیعی ، بشریت توانسته از انقراض نجات یابد ، اما دانش بشریت و جمعیت بوجود آمده نابوده شده اند.
این که به چه میزان دانش ایشان رشد کرده باشد ، لزوما به اندازه امروز ما نبوده ، کمتر یا بیشتر محتمل است . ( حداقل یکبار در زمان نوح نبی و احتمالا با دانش کمتر از امروز ما در متون و نوشتارهای امروزی ما موجود است )
از این واقعه و احتمال رخداد آن میتوان درس گرفت که :
روی روشهایی که بتوان دانش موجود را از بلایای طبیعی محفوظ کرد و برای بشریت باقیمانده از اتفاقات و بلایای طبیعی امکان ادامه و استفاده از دانش موجود را فراهم آوردن کار کرد.
برخورد سیارک و یا فوران سوپر آتشفشانها ممکن است در هر زمان رخ دهد.
گرمایش زمین نیز اگر از محدوده مجاز خارج شود ، دانش و حیات بشریت را با خطر مواجه میکند. نه فقط طوفان و گرما ، بلکه امکان یک دوره یخبندان چند هزار ساله نیز باید مد نظر قرار گیرد.
باید تدارک خاصی دیده شود تا ضمن زنده نگاه داشتن باقیمانده انسانها ، امکان استفاده از دانش امروز و ادامه رشد دانش بشری از اینجا به بعد فراهم باشد.



هیچ نظری موجود نیست: