۱۳۹۷-۰۹-۰۳

روش تبلیغ اسلام در چین

پاییز سال ۱۹۸۴ بود که عدهای از دانشآموختگان اقتصادی چین در خارج از شانگهای گرد هم آمدند تا به این پرسش پاسخ دهند که چگونه چین میتواند به غرب برسد؟ آنها میخواستند نیروهای بازار را آزاد کنند و کشورشان را از وضعیت فلاکتبار اقتصادی نجات دهند. اما این اقتصاددانان در عین حال نمیخواستند بهگونهای عمل کنند که ترس بوروکراتها و ایدئولوگهای حزب را نیز برانگیزانند. به همین دلیل آنها راه‌حل میان‌بر را پیشنهاد دادند. طبق برنامه آنها، کارخانه‌ها باید حق دولت را می‌پرداختند؛ ولی در عین حال می‌توانستند مازاد تولیدات خود را به قیمت بازار به فروش برسانند.

برای آزاد سازی دین در چین نیز باید روش مشابهی را پی گرفت . مالکیت دین باید در دست بوروکراتها و ایدئولوگ ها باشد .

برای این کار باید دین اسلام را از بالا به ایشان معرفی نمود و ابزار کنترلی که باعث رفع نگرانی آنها گردد را به ایشان داد . آنها میتوانند در صورت لزوم به عنوان حاکم جامعه در قوانین بر اساس ضرورتهای زمان جرح و تعدیل نمایند .

علاوه بر ابزار آنها باید با خود اسلام آشنا شوند . همه آنچه از اسلام به ایشان رسیده ، روایتهای ناصحیح و نظرات عالمان یک صد ساله اخیر است . ( نظر قدیمی تر ها متفاوت از آنچیزی است که همه مدعیان اسلامی میگویند ) حتی کسانی که خود را به اصل و اول اسلام می چسبانند نیز ورژنی از این عقاید افراد یک صد ساله اخیر را نمایش داده اند .

میتوان یک تیم دولتی برای تحقیق در اسلام در چین تشکیل داد و تیم مشابه در کشور نسبت به انتقال اسلام حقیقی به ایشان همت بگمارد . سوالات آنها را پاسخ دهد و هر آنچه لازم است انجام گیرد تا آنها اسلام را بشناسند .

طبیعتا وقتی اسلام و مزایای آنرا بشناسند ، ابتدا خود مسلمان میشوند و سپس سایرین را به اسلام دعوت میکنند . چون با هیئت حاکمه طرف میگردیم ، آنها احساس خطر فشار مردمی نخواهند کرد و این روشی است که میتوان چین را مسلمان کرد . برای سایر فرهنگها ، روشهای دیگری را باید تدارک دید.

همچنین اساتید چینی را باید به کشور دعوت کرد تا ضمن تحقیق مشترک ، تدریس و غیره با اسلام آشنا شوند . این افراددر بازگشت به چین نقش مبلغ را در آنجا خواهند داشت . همچنین افرادی را میتوان به چین فرستاد برای تدریس ، تحقیق مشترک و هر انچه که بتواند این ارتباط را بیشتر کند . فرصت مطالعاتی بورسیه دانشگاهی افزایش توریسم متقابل و بسیاری فعالیتهای فرهنگی مرتبط که انتقال دانش و فرهنگ فی مابین را افزایش دهد . ( در سطوح زیر دانشگاه تاثیر این ارتباط بیشتر است . مسابقات مرتبط فی مابین که باعث حضور آنها در اینجا و بر عکس گردد مفید است )

 

 


هیچ نظری موجود نیست: