۱۳۹۶-۱۲-۱۰

رفت و آمد اندیشه در یک متن

شخصی با نام مستعار Sisi Hoohoo از اندونزی مطلب زیر را بیان داشتند.
با عرض سلام اشاره ای فرمودید به چند کتاب  مانند صحیح بخاری و چند نفر اسلام شناس دیگر یکی از نویسندگان زمان شاه سلطان حسین صفوی که بسیار معروف هم بوده اند و امروزه هم بن نوشتهای کتاب معروفشان بنام بحار الانوار بسیار تکیه میشود چون بنده اگر هم خودم مایل نباشم اما برای ادامه کارم باید به نوشته های کتب دینی مراجعه نمایم . در کتاب بحار الانوار در باره حضرت امامزمان مطلب قابل دقتی امده مرحوم سیخ محمد باقر مجلسی اینطور نوشته اند . در مشرق شهری است  جابلسا نام مردم ان شهر  هریک 1000 ذرع بلندی اندام دارند // ذرع از متر حدود 6 سانتیمتر کمتر است و یعنی ان مردم حدود 940 متر بلندی قد شان است .و نام شیطان و ادم و حوا راهیچ نشنیده اند  این شهر 1000 دروازه دارد که هر درش دوهزار میل  عرض دارد  میل یا بقول امروزیها  مایل که هرمایل برابر 1/5 کیلومتر است یعنی  هر یک از لنکه های ان درها  2000 میل عرض دارد .و همه از طلا است و سکنه ان شهر به 1000 لغت تکلم میکنندو امام زمان ع در ان شهر هستند ..این شهر عالم صوراز مواد مقام جمع و اتحاد است که در مشرق ابداعو شموس حقایق در او طالع .وجز جلوه مخصوص  احدیت و ظهور  بحت و بات یعنی هستی و وجود ..وهویت در ایشان لامع نیست . بزبان  کینونیت و به لغات اهل وحدانیت  تکلم مینمایندو درهای این شهر ابواب  فیوضات الهی است که روزی  هزار هزار قبیل از صور از این عالم به عالم ماده سفر میکنند و اندام انها عبارت است از ظهور  تامه  انها در هیکل ماده است که بمقام کمال  که الف   باشند رسیده اند      الف یعنی   هزار ..بنده این مطلب را برای چند تن از اقایان نوشتم و نظرشان را خواستم اما جوابها قانع کننده نبود ..البته در کتاب بحارالانوار 16000 حدیث مود است. و بعد از فوت مرحوم  ملا محمد باقر مجلسی  پسر بزر گشان  ملا حسین خاتون ابادی جای پدر نشست .و اگاهی دارید مذهب شیعه در زمان شاه اسماعیل صفوی بشدت توسعه پیدا نمود چون شاه صفوی با دولت عثمانی انزمان چندین بار جنگهای شدید داشتند .که مرحوم ملا حسین خاتون ابادی  فتوا داد که این جنگ حنبه مذهبی دارد و شیعیان ایران با اهل سنت  عثمانی کارشان بالا گرفت .غرض عرض بنده درباره کتب احادیث و روایات بود . که خواندنش بسیار دقت میخواهد

عرض شد :
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
درخصوص اعتبار کتب در جای دیگر عرض شده بود. ضمن این که این امر نیز متخصصین خاص خود را دارد و در امور تخصصی باید به اهل آن علم مراجعه کرد ، آنچه در خصوص کتاب بحار الانوار میدانم این است .
علامه مجلسی مانند چند تن دیگر از بزرگان در طول تاریخ ، برای این که جعل احادیث زیاد میشد ، نسبت به جمع آوری همه احادیث زمان خود اقدام نموده اند .
این کار برای این انجام میگرفت که اگر کسی با حدیثی مواجه میشد که حدیث در این مجموعه نبود ، بدان معنی بود که بعد از مجلسی این حدیث را ساخته اند.
برای وقایع عاشورا نیز چند تن از بزرگان کار مشابه انجام داده اند.
این امر کار بزرگ علامه مجلسی را نشان میدهد . اما همه احادیث این کتاب صحیح نیست . ایشان جمع آوری کرده اند ( توسط شاگردانشان ) اما همه آن احادیث را بررسی و تائید نکرده اند.
اما در خصوص این متن در مورد امام زمان ، اگر صحیح باشد ، تاویل دارد و برای ترجمه آن میتوان به اساتیدی که تاویل این سخنان را میدانند مراجعه نمود.
به نظر ادغام چند مورد است .
دانستن تاریخ نیز کمک میکند ، مثلا میل ، منظور میل فرنگی نیست . در قدیم ، برای راه های کاروان رو در بیابان ستون سنگی میگذاشتند. به نحوی که از دور دیده شود . فاصله  دو ستون را میل میگفتند که ثابت نبود و بسته به میزانی که قابل دیدن بود ( همواری و ناهمواری راه و غیره ) فواصل میل ها کم و زیاد میشد.
اروپائیان ( احتمالا رومی ها ) از این ترفند در راه های خود استفاده کردند و مشابه ایران به آن میل میگفتند . کم کم برای واحد طول استفاده شد و  اندازه آن را میزان مشخصی قرار دادند.

بعد از مدتی دقیقتر به متن نگاه کردم ببینم چیزی دارد ؟
ایضا عرض شد :
شهر در شرق عالم , یعنی محل نزول الطاف الهی به جهان مادی, و این امر از طریق خلیفه الهی روی زمین که در این زمان , حضرت حجت هستند بالفعل میگردد.
پس ایشان دو جنبه رو به بالا و رو به جهان دارند.
از سوی عالم بالا ایشان ساکن آن شهری هستند که اهالی آن غیر حضرت حجت عالم به جهان پایین که خلقت آدم و آموزش فرشتگان و وجود شیطان در این عوالم است و خلقت جهان مادی بعد از خلقت آدم بود ...
آنها در مقام خود ساکن و از عالم پایین بیخبر هستند.
ابعاد بدن و دروازه شهر نیز چند جنبه دارد ( اولا میل , منظور فاصله میل امروزی  نیست )عدد هزار مشهور به زیاد است  و کامل, اطلاق آن به قد , یعنی بسیار بزرگ و به میزان کافی است.
تعدد درهایی این شهر نشان از ورود و خروج زیاد به عوالم پایین است.
امام که فیوضات الهی را به عالم پایین میفرستند,  نه فقط به عالم چهار بعدی , بل به همه عالم با هر ابعادی که حق خلق کرده باشد و از زیر و بالا و از درون و از بیرون و غیره,  فیوضات به همه مخلوقات از جماد و گیاه و حیوان و انسان و فرشته و جن و غیر هم در همه مکانها , زمین و کهکشان ما و همه کهکشان ها,  میرسانند.
طلا بودن درب نیز نشان دارا بودن سلطان شهر است. که غنی است سبحانه
و حقیقت جمله اشیا قبل از خلقت در کتاب محفوظ مرقوم گردید. این حقیقت در مرحله وجودی خلیفه الهی مشهود ایشان است,  پس در آنجا موجود است.
محل طلوع شمس , نیز , محل ظهور نور است. آن محل نیز که حق جلوه گری کرد , اول آن محل خلیفه الهی است. که خلقت از آنجا آغاز گردید.
...میتوان برای این متن توضیح نوشت, اما مشاهده اولیا غیر این است.
اگر چنین شهری باشد , کل شهر و بیشتر از آن , وجود امام است و خلیفه خداوند.
علی ع به رسول خدا عرض نمودند که من با همه پیامبران بودم در خفا , با تو هستم در عیان و خفا. این یعنی قبل از آدم نیز مقام ولایت بوده و خلقت از جنبه ولایی خداوند که همان خلیفه الله است محقق شد.
خداوند یکی است و وجوه مختلف دارد. یکی از وجوه حق رحمان و دیگری رحیمی است و یکی ولایت است و الی ماشاءالله.
خلقت از جنبه ولوی پدیدار گردید .
و این جنبه ولوی با همه پیامبران بود در خفا , با رسول الله بود در خفا و عیان .
شیعه را اعتقاد بر این است که آن جنبه ولوی در خلیفه خدا در زمین که به فرشتگان فرموده از آدم تا ابد (ابد زمین ) خواهد بود .
و امروز آن خلیفه خدا , حضرت حجت است و امام حاضر ع .
اما این متنها کجا آمده ؟
میتواند نوشته یک فرد آشنا به مفاهیم فوق باشد.
که ندیده , اما تصور کرده.
ظاهرا ساخته , وصف مشاهده نیست.
فرمود : من شهر علم هستم و علی در آن است. چگونه کسی که وارد شهر نشده به علم دست میآبد ؟
لازم است به شهر وارد شد.  نفرموده که کسی را راه نمیدهد . پس ورود برای همگان آزاد است,  به شرط این که بخواهند وارد شوند که لا اکراه فی الدین.
بسم الله ای خلق وارد شهر شوید و زیبایی خلقت ببینید و خدا را به واسطه خلقت و همه زیبایی های ستایش کنید که فقط خداوند است لایق تحسین.
فتبارک الله احسن الخالقین.
والسلام

هیچ نظری موجود نیست: