۱۳۹۶-۱۲-۲۲

استحباب استفاده از دست راست و پای راست!

در واقع منظور شارع از دست راست ، دست قالب بوده و پا نیز همچنین . برای کارهایی که نیاز به دقت دارند توصیه شده از دستی که در طی زندگی تمرین بیشتری داشته استفاده گردد. برای ورود به اماکن خاص نیز به همچنین استفاده از پای خاص ( قوی تر یا ضعیف تر ) مفاهیم ضمنی نیز دارد .

این که با پای راست به مسجد وارد شویم ، یعنی با پای استقامت و توان زیادمان ، کما این که در قرآن نیز اصحاب یمین منظور کسانی که دست راست هستند نیست. بلکه جنبه قدرت را میرساند که در عرف دست اکثر مردم راست دست ( و پا ) هستند .

در دقت به این آداب آنچه مهم است ، توجه به دستور شارع و عادت به بندگی خداوند است که اگر در همه آهاد زندگی ملکه فرد شود ، در روابط اجتماعی مزاحمتی برای سایرین نخواهد داشت و خود را با خداوند طرف خواهد دید نه مردم و از سوی دیگر برای خود فرد از منظر روانی آسودگی ایجاد خواهد کرد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

فَسَلَامٌ لَكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ  ﴿٩١﴾ از ياران راست بر تو سلام باد  ﴿٩١﴾ 

سوره ۵۶ الواقعة )

مسلما منظور گوینده افراد راست دست نبوده است .

بنابراین استفاده از سمت راست و چپ در فعالیتهای مذهبی امری نسبی بوده و برای افراد چپ دست میتواند معکوس شود. این امر ( و موارد مشابه ) باید توسط متخصصین امر بررسی شود و بصورت هماهنگ به اجتماع اعلام گردد.

استفاده از دست قالب برای خوردن و موارد دیگر بصورت غریزی در افراد اتفاق می افتد . اما توجه به این امور باعث میشودشخص خود را بنده خدا دیده و چون خود را در حالت اطاعت خداوند میبیند و خدا را ناظر بر خود و اعمالش مشاهده میکند ، مواردی که به جامعه و شخص خود ضرر میزند را مرتکب نگردد.

این امر جدای از این است که بعضی از جاهلان موارد شرعی را برای دیگران میخواهند و اشکال میگیرند. اقدام افراد در اجتماع از جمله " امر به معروف و نهی از منکر " باید در چهار چوب قانون تعریف و اجرا گردد.



هیچ نظری موجود نیست: