۱۳۹۶-۱۲-۱۵

مقایسه اثر بخشی بودجه نظامی آمریکا و چین

امروزه مقایسه بودجه های نظامی در میان کشورها باعث رتبه بندی و درجه بندی این واحدهای نظامی میگردد. در حالی که موارد خیلی مهمتری در این میان وجود دارد.
یکی از موارد میزان بودجه نظامی ثابت و نقش تحقیق و توسعه و یا افزایش توان نظامی در کل بودجه میباشد .
از موارد دیگر مهم درصد بهره وری بودجه است . اگر یک فعالیت مثل ساخته شدن هواپیمای جدید در آمریکا چند صد میلیارد دلار هزینه داشته باشد ، این رقم در چین چند ده میلیارد دلار و در جای دیگر ارقامی بین این دو است .
یکی دیگر از موارد مورد بررسی باید نیروهای نظامی کم اهمیت در درگیری است . بخش مهمی از میروهای نظامی آمریکا در داخل این کشور و به دور از مراکز درگیری احتمالی ساکن هستند و در حالی که اسم نیروی نظامی را دارند ، در واقع فعالیتهای دفتری انجام میدهند . این عده شاید در درگیری های احتمالی اثر مفیدی نیز نداشته باشند ، اما آنها نیز مصرف کننده بخش مهمی از بودجه هستند. این موارد در چین کمتر و درصد بودجه مصرفی این بخش خیلی کمتر از آمریکا است.
چنانچه پارامترهای اثر بخشی را نیز در مقایسه ها در نظر بگیریم ملاحظه میکنیم که هر دلار بودجه تخصیص داده شده در آمریکا و چین میزان متفاوتی از توان رزمی را ایجاد میکند و هر دلار اضافی نیز میزان متفاوتی به توان نظامی موجود خواهد افزود.
با توجه به وضعیت نیروهای نظامی دو غول نظامی جهان ، به نظر میرسد که خیلی زود توان نظامی واقعی چین از طرف غربی پیش افتاده و قدرت نظامی غالب جهان به سمت طرف آسیایی تغییر خواهد کرد. 
به نظر نمیرسد که اضافه شدن توان نظامی کشورهای همسایه چین مثل ژاپن و کره و فلیپین و حتی هندوستان بتواند مانع جدی چین باشد . در واقع اگر همه این کشورها بصورت یک کشور واحد نیز درآمده و توان نظامی خود را تقویت کنند نیز در چرخه رقابت تسلیحاتی با چین عقب بوده و سرعت رشد موثر کمتری خواهند داشت.


هیچ نظری موجود نیست: