۱۳۹۷-۱۲-۱۹

پاسخ دادن به سوالات

خداوند در میان خلق استاد گذاشت . از دید ما این استاد باید دانا باشد . به عادت همیشگی هر چه سوال داریم میرویم و از این استاد میپرسیم !
اما چه تعداد سوال داریم ؟ در هر موضوعی به تعداد افراد بشر سوال داریم . در هر موضوع چون افراد بشر از زاویه دید خاص خود به آن نگاه میکنند سوالات متعدد و متفاوت است . البته برای همه آنها پاسخ وجود دارد و استاد به همه آن پاسخ ها آگاه است و اشراف دارد . اما 
خداوند مقدر ننموده که استاد به تک تک افراد پاسخ سوالات را بدهد( با توجه به محدودیت زمانی و مکانی افراد و خود استاد ) . خداوند مقدر فرموده استاد با همه افراد بشر کار کند و همه را به آن جایگاه برساند که پاسخ سوالات خود را با تفکر و تدبر پیدا کنند . این است مرحله رشد انسانی . 
همه پیامبران ، بخصوص پیغمبران الوالعظم و سرور و استاد همه بشر رسول الله استاد بودند تاانسان را به جایی برسانند که بتواند پاسخ سوالات خود را بدهد.
اما اکثرا (کسانی که در خدمت ایشان بودند و بر حسب ظاهر ایشان را دیدند یا در کتب از ایشان خواندند ) تنبلی نمودند و به جای ساخته شدن ، به دنبال بسته های جواب رفتند . البته بسته های جواب خیلی خوب است و در آنها اسرار حکمت درج است . اما اینها هدف غایی نیست . حتی لازم هم نیست . چه خود رسول الله و اکثر انبیا و اولیا بی سواد و امی بودند . اگر نیاز بود که کتابها و مطالب دیگران را بدانند آنها را از میان باسوادان و دانشمندن انتخاب میفرمود . اما لازم نیست . خوب است باشد ، کما اینکه اکثر جانشینان ایشان از میان دانشمندان زمان خود بودند . کسانی که در تحت تربیت پیغمبر زمان خود به دانش زمان خود نیز پرداخته اند .
پس خوب است بدانیم که هدف گردش گیتی این است که در مسیری برویم که بتوانیم پاسخ سوالات خود را بیابیم . همچنین برای این کار باید تفکر کنیم و از تنبلی در تربیت الهی که متابعت دستورات فردی و اجتماعی انبیا و اولیا است تبعیت کنیم . آن زمان که به جایگاه عالم بودن به پاسخ همه سوالات رسیدیم ، در هر جایگاه میدانیم که چه باید بکنیم و آنچه خواهیم کرد ، ان خواهد بود که خداوند دوست دارد و مقدر فرموده و مناسب خلق است . تا آن زمان باید به خود بپردازیم .
طبیعتا این امر ، امری فردی است و جوامع برای اداره خود باید برنامه خاص خود را بریزند . یعنی گر چه دستورات انبیا و اولیا برای اجتماعات نیز هست ، اما زمانی اجتماع این دستورات را جاری و ساعی خواهد کرد که خواست اجتماع نیز چنین باشد ، خواست فردی و اعمال زور اجتماع را اصلاح نخواهد کرد .
...


هیچ نظری موجود نیست: