۱۳۹۷-۱۲-۱۵

درس زندگی دو کبوتر و ساختار شهر نشینی مناسب بشر

بهار است و زمان خانه سازی کبوترها . کبوترها با هم پروتز میکنند و با هم مدتی به سر میبرند . اما بعد از زمان کوتاهی شروع به لانه سازی کرده و با هم جوجه ها را بزرگ میکنند . هریک چه حسی دارند ؟ چرا پرنده نر کنار جفت خود میماند ؟
پرنده ماده درد دارد . حس دارد . در درون خود تغییر را حس میکند . از این جهت طبق غریزه لانه میسازد . نوع نر که این حس را ندارد . پس میرود . اما چیزی باید باشد تا او را بازگرداند و کنار ماده نگه دارد . این عدم آرامش است .  کبوتر نر هر جا برود ، احساس کمبود و عدم آرامش خواهد داشت . این احساس عدم آرامش او را باز میگرداند و در کنار کبوتر ماده آرامش خواهد یافت . بدین ترتیب کبوتر نر نمیتواند از جفت خود دور شود . هر وقت دور میشود ، آرزوی بازگشت دارد . پس بر میگردد. اما کبوتر ماده هم حس مشابهی دارد ، با اولویت درد درون . وقتی تخم میگذارد . آن تخم ها جزیی از او هستند . او هستند . پس آنها را ترک نمیکند . اگر رفت ، زود برمیگردد . این عدم آرامش برای او در مورد تخم ها و بعد جوجه ها است .اما پرنده نر این حس را نسبت به پرنده ماده دارد و نه جوجه ها . 
جوجه ها عزیزند چون از پرنده ماده هستند  تخم ها هم از اویند و مثل اویند . 
این است حس پرنده نر و البته ماده .
اما در جایی که تراکم جمعیت بالا میرود ، زاد و ولد کم میشود . این رویداد با برخورد با سایر هم نوعان پیدا میشود . این تراکم میتواند زاد و ولد را کم کند تا به صفر برساند .
این رویدادی است که در شهرها در مورد انسان شاهد آن هستیم . هر چه شهرها بزرگتر باشند ، زاد و ولد کمتر میشود . افراد جدا از هم میشوند و فاصله میگیرند . و بر عکس هر چه جامعه کوچکتر شود ، فرزندها بیشتر میشوند . و همه سعی در پسبیدن به یکدیگر . 
بدین ترتیب خصلت شهرنشینی و صمیمیت را میتوان توضیح داد . در شهرهای بزرگ مردم کمتر با یکدیگر صمیمی هستنند تا شهرهای کوچک ...
میبینیم در شهرهای بزرگ مثل توکیو - نیویورک و غیره ، تمایل به جفت یابی در میان مردم کمتر است تا در شهرهای کوچکتر همان کشورها . تغییرات زاد آوری محلات مختلف یک شهر ، تابع موارد پیچیده دیگری است . در اینجا از میانگین زاد آوری و جفت یابی استفاده شده است .
بررسی این ویژگی انسانی نشان میدهد که شهرهای خیلی بزرگ برای سکونت انسانی خوب نیستند . محیط پر استرس - سفرهای شهری طولانی و انواع آلودگی ها از معایب این شهرها است . 
باید توسعه شهرهای کوچک را مد نظر قرار داد . جمعیت اضافی هر منطقه باید به شهرهای کوچکی که در هر جای مناسب قابل ساخت باشند هدایت گردند .
همچنین جمعیت های شهری در شهرهای بزرگ باید به نحو مناسب به گروه ها و شهرکهای کوچکتر تقسیم و سپس ترکیب جدید شکل شهر بزرگتر را بسازد .

هیچ نظری موجود نیست: