۱۳۹۷-۱۲-۱۴

زبان علمی فارسی !

همه به خاطر می آوریم که مثلث abc چگونه با مثلث def متشابه است . از سوی دیگر وقتی از متغیر x  حرف میزنیم یا برای محاسبه سقوط آزاد و سرعت متوسط از حروف و علائم بیگانه استفاده میکنیم ، کسی تعجب نمیکند .
در واقع توفق سیاسی اقتصادی مردم آنگلوساکسون ( بریتانیا - ایالات متحده ) باعث شد که اکثر کشورها زبان علمی انگلیسی زبانها را به کار ببرند . البته این امر بقدری برای جوامع مفید بود که باعث سرعت گرفتن انتقال دانش نیز شد . این قضیه به زبان انگلیسی آموزی کمک کرده و زبان علمی انگلیسی در کشور ما نیز قبول و مورد استفاده است .
اما کشورهایی هستند که اینطور نیستند . نمونه آن چین و روسیه هستند . از طرفداران غربی نیز کشورهای ژاپن و کره جنوبی را داریم . گر چه این کشورها نیز برای ارتباط با جامعه بین الملل علمی به انگلیسی مسلط هستند ، اما در مدارس و دانشگاه های آنها زبان خود ایشان آموزش داده میشود . 
ما نیز میتوانیم این چنین کنیم . زبان علمی فارسی را بسط و توسعه دهیم .
سابقه هزاران ساله محاسبات ریاضی و سیالات ، خیلی قبل از آنکه سایر ملل بتوانند آنها را بخوانند به زبان بومی خود ما صورت میگرفته است . در اینجا در خصوص تاریخ علم فلات قاره ایران صحبت نمیکنیم . بلکه رو به آینده داریم .
خیلی خوب است ، سایر ملل جهان برای آموزش علوم به ایران بیایند و به واسطه خواندن علوم ایرانی ترجمه شده به زبان خودشان در پی مطالعه زبان مادر خالق این دانش ها باشند .
در جایی که همه پایان نامه ها به زبان بیگانه نوشته میشود و سعی میکنند برای اثبات دانش خود در مجلات خارجی مقاله به زبان بیگانه چاپ کنند ، این سخن ها لازم است زده شود . جایی که دانش تولیدی در داخل کشور استفاده نمیشود و همگان بدنبال گوش شنوا در خارج از مرزهای زبان مادری هستند .
باید به اصالت و پایه های خود بپردازیم و آنرا تقویت کنیم . این آن چیزی است که برای نسل های بعد به یادگار خواهیم گذاشت .

هیچ نظری موجود نیست: