۱۳۹۴-۰۴-۱۸

نگاهی به غزه بعد از نبرد 2014

دیگران از آن به عنوان جنگ نام میبرند ، اما جنگ باید دو طرف داشته باشد . اما این نبرد یک طرفه بود . از طرف دیگر نیز دفاع صورت گرفت . خیلی کم و غیر موثر . در جنگ یک طرف به منظور تصرف خاک دشمن حرکت میکند . اما در اینجا ، هدف استیصال طرف مقابل بود . در جنگ ، نسبتی مشخص از توان نظامی در مقابل هم قرار میگیرند ، اما اینجا سلاحهای سنگین ، از یک طرف با سلاحهای سبک از سوی دیگر نبرد میکرد .

نگاهی به تلفات ( به خصوص غیر نظامی ) جالب است . بنا به آمار سازمان ملل متحد، بیش از ۲۲۰۰ فلسطینی که اغلب کودکان بودند در این جنگ کشته شدند. در سوی دیگر نبرد، ۶۷ سرباز اسرائیلی و شش غیرنظامی این کشور کشته شدند.

احتمالا آن شش غیر نظامی در شرایط غیر درگیری نیز عمرشان تمام میشد . در این هنگام حتی آمار تصادفات جاده ای را نیز میتوان به گردن درگیری نظامی انداخت !

بی بی سی مقاله دارد به عنوان " چرا بازسازی غزه بسیار کند پیش می‌رود؟ "

http://www.bbc.com/persian/world/2015/07/150708_u14_why_is-gaza_reconstruction_slow

برای این که هدف اسرائیل استیصال مردم است . میخواهد آنها به جان هم بیفتند . امکانات زندگی را از ایشان گرفته ، آنها را محاصره کرده و اجازه میدهد که در همانجا بمیرند ! برای کشف و نابودی تونلها ( که بهانه اسرائیل بود ) روشهای دیگری نیز وجود دارد که ارتشهای کشورها ، از زمان جنگ سرد از آن استفاده میکردند .

جالب است که این اتفاق نه تنها جلوی چشم مردم جهان ( در هزاره سوم ) رخ میدهد ، بلکه سازمانهای بین المللی به آنها کمک هم میکنند ! به متن زیر توجه کنید .

"بازرسان سازمان ملل کمک کردند تا روند ارزیابی خانه‌های آسیب‌دیده و مصالحی که نیاز دارند انجام شود. جزییات این ارزیابی‌ها در یک بانک اطلاعاتی کامپیوتری قرار دارد و ارتش اسرائیل بر این روند نظارت داشته است. "

در واقع ارتش اسرائیل به چه طریقه دیگر میتوانست ، مقدار دقیق خرابکاریهای خود را مطلع گردد . با اسم ساکن ساختمان ( و با اطلاعات سایر جاسوسان ، در واقع نقشه مسکن تمام ارتش و افراد مهم مردم غزه را دارد)

این اطلاعات کمکی به عبور مواد ساختمانی نکرده ، اما برای ارتش اسرائیل مفید است . در درگیری بعدی ، مشخص است که کجاها باید گلوله باران گردد .

روشهای به کار برده شده در نوار غزه ، نسل کشی است ، نه جنگ .

جامعه جهانی باید از مشاهدات خود خجالت بکشد . چگونه فرزندان شما در موردتان قضاوت خواهند کرد ؟ امروز شما چشم به روی این فجایع میبندید . آیا فرزندانتان به شما افتخار خواهند نمود ؟

شما که فرزندانتان را مانند فرزندان اسرائیلی ( روی بمبهای ارتش مینوشتند " هدیه به کودکان لبنانی " ) تربیت نمیکنید . تصور کنیم که فرزندان اسرائیلی به کار پدرانشان افتخار کنند ، فرزندان شما اینطور نخواهند بود .

شرم بر همه شاهدان فجایع بشریت باد که در این زمینه اقدامی نمیکنند . خصوص کسانی که این آتش را ملتهب کرده و نفع خود را در آن میبینند . واقعا داشتن یک شغل و چند سال با درآمد مناسب زندگی کردن ، ارزش آنرا دارد ؟

آیا روسای کشورها ، حق دارند بگویند ف به دلیل منافع کشوری باید در گوشه ای از جهان قتل عام کرد ؟

آیا به روشهای دیگر منافع کشورها نمیتواند تامین گردد ؟

شرم بر همه کسانی که فکر نکرده پیرو سیاست های نابجای گذشتگانشان هستند .

همیشه یک راه دیگر وجود دارد . انتخاب یک راه زشت ، تصویری از درون آن تصمیم گیران است .

هیچ نظری موجود نیست: